A krónikus kialvatlanság miatt nem alszik a baba?

Amikor a kicsi a fogzás vagy más egészségügyi probléma miatt ébred fel éjszakánként, néha azt tapasztalják a szülők, hogy hiába kezelik a kiváltó okot, a gyakori ébredés még mindig megmarad. Mi okozhatja ezt? Hogyan segíthetünk rajta?

Mostanában több anyukától is hallottam azt az elméletet, hogy talán a babája azért nem alszik, mert krónikus kialvatlanságban szenved és a kialvatlanság miatt megnőtt stresszhormon-szint miatt nem tud aludni a kicsi. Utánajártam, vajon igaz-e ez az elmélet.

Először is fontos leszögezni, mit is takar a kialvatlanság fogalma. A babák alvásciklusa más, mint a felnőtteké. Az újszülöttek felszínesen alszanak, nem különül el még élesen náluk az alvás és ébrenlét, gyakran cuppognak, forgolódnak, fészkelődnek vagy akár sírnak álmukban, miközben az ébrenlétben is néha át-átkerülnek félig alvó állapotba. Nagyjából 6-8 hetes korra már jobban elkülöníthető mikor van náluk az alvás és mikor az ébrenlét, ekkorra nagyjából 35-45 perces mélyalvási szakaszaik vannak, amiket 10 perces felszínes alvási szakaszok követnek. Ezeknek a mélyalvási szakaszoknak a hossza 2 éves korig folyamatosan nő és nagyjából ekkorra éri el a felnőttekéhez hasonló mintázatot, azaz nagyjából másfél óra mélyalvás után van egy rövidebb felszínes alvási szakasz, majd újabb másfél óra után egy hosszabb mélyalvási szakasz.

Hogyan lehet eldönteni, hogy a babánk kialvatlan-e?

Kialvatlanságról akkor beszélünk, ha a baba teljes napi alvásigénye jóval alatta marad az életkorára jellemző napi alvásigénynek ÉS a kialvatlanságnak más jelei is jelentkeznek nála:

  • érdektelenség a játékok iránt, az ingerek látványos kerülése,
  • gyakori szemdörzsölés, fülldörzsölés,
  • nyűgösség, ingerlékenység, nyafogás
  • fáradékonyság.

Tehát a kialvatlan kisgyerek annak ellenére, hogy esetleg pörög, nyűzsög, a fáradtság jeleit is mutatja. Sok esetben azonban éppen ellenkező a helyzet: a baba jókedvű, érdeklődő, jó étvágyú, nem fáradékony, viszont a szülő szerint nem alszik – nos ilyen esetben nem beszélhetünk kialvatlanságról. Sokkal inkább az a helyzet, hogy az anyuka kialvatlan és emiatt gondolja úgy, hogy nyilván a babája is az. A baba azonban jókat alszik kézben, ölben, cicin is, tehát ő kipiheni magát úgy is, ha éjjel gyakran ébren van.

A kialvatlanság objektív megállapításában sokat segíthet az is, ha alvásnaplót vezetünk, amibe feljegyezzük a baba alvási szokásaival kapcsolatos részleteket:

  • Mikor aludt el?
  • Hogyan altattuk el?
  • Hol aludt?
  • Milyen hosszan aludt?
  • Hányszor ébredt fel éjszaka?
  • Mit tettünk, amikor felébredt?
  • Mennyit volt ébren és hogyan aludt végül vissza?
  • Mit csináltunk az adott napon, milyen ingerek érték?

Ez 1-2 hét után általában már segít pontosan látni, mennyit is alszik napközben és éjjel a gyermekünk és esetleg összefüggéseket is fedezhetünk fel az ébredései és a napi történések között.

Hogyan okozhat alvászavarokat a rendszertelenség?

A történet általában úgy kezdődik, hogy a kicsi elkezd felébredni éjszakánként (például a fogzás miatt). Emiatt kicsit elcsúszik a reggeli ébredés időpontja is és a nappali alvások időpontja is megváltozik (ezzel összefüggésben vagy azért, mert nappal nehezebben kapcsol ki a baba, érdeklődőbb, ezért nem tud a megszokott időpontban elaludni vagy pedig egyszerűen már kevesebb nappali alvást igényelne. Ilyenkor az anyuka megijed, elkezd variálni a napirenddel, igyekszik visszaállítani a korábbi állapotokat, ám ez nem mindig sikerül, így a nappali alvásokkal is problémák lesznek és ez kihat az éjszakai ébredések számára is.

Valóban észrevehető egyféle kapcsolat a rendszertelen napirend és az éjszakai ébredések száma között, de valójában ez nem a katonás napirenden múlik sokkal inkább a kicsi biztonságérzetén. Önmagában azzal nem tudjuk megszüntetni az alvászavarokat, ha ezentúl szigorú napirendet tartunk, sokkal fontosabb, hogy a napunk sarokpontjai legyenek meg, a szokások, a mindennapok megszokott üteme és sorrendje, mert ez az, ami számunkra és a kicsi számára is kiszámíthatóvá, átláthatóvá teszi a napot.

Életkoronként is változhat a kialvatlanság és az abból fakadó alvászavarok előfordulása. Kialvatlanság jellemzően fél éves kor után, leggyakrabban 1,5-2,5 éves kor között jelentkezhet, amikor a totyogó fokozottan ingerekereső “üzemmódra” kapcsol és emellett még számos új élmény és frusztráció is éri, amelyek miatt megnő a szervezetében a stresszhormonok mértéke, amik miatt aztán nehezebben tud elaludni és éjszaka gyakran ébredhet.
Ezt tapasztalhatjuk nagyobb fejlődési ugrások idején (amikor járni és beszélni tanul a kicsi), változások idején (költözés, nyaralás, bölcsődekezdés, testvér születése) és akkor, ha túl sok a programunk, rendszeresen felborul a nappali alvás rendje, később alszik el a kicsi, mint szokott stb.

Mi a megoldás, ha úgy látod, hogy kialvatlan a babád?

1. Teremtsük meg a rendszerességet az életünkben, ettől ugyanis mi is és a baba is jobban tud aludni még akkor is, ha csak 1-2 órákat alszunk, a szervezetünk ugyanis hozzászokik ahhoz, hogy mikor ébredünk fel éjjel, tehát könnyebben ébredünk fel, ha sikerül összehangolódnunk a babával.
Pár hetet szánjunk rá a ritmus kialakítására, addig ne szervezzünk semmi extra programot, amitől felborulna a megszokott ritmus (nyaralás, utazás stb.), igyekezzünk minél többet a szabad levegőre menni (ez segít a cirkadián ritmus megfelelő beállításában is)!

2. Írjunk alvásnaplót, hogy objektívebben lássuk, mi történik a gyermekünk napirendjében (mikor alszik, mikor álmosodik el stb.)

3. Ha azt tapasztaljuk, hogy a kicsi álmos, de nem tud elaludni, altassuk el úgy, ahogyan képes elaludni! Ne ebben az időszakban akarjuk őt a “rendes” elalvásra megtanítani, inkább segítsünk neki az elalvásban azon a bevált módon, ahogyan gond nélkül el tud aludni, legalább 1 hétig adjunk neki módot, hogy kialudja magát! Gyakran pont az okozza az alvászavarokat, hogy a szülők kísérletezni kezdenek minden éjjel más megoldást próbálnak ki abban a reményben, hogy talán ez majd megoldja az alvászavarokat, de valójában inkább összezavarja őket. Ha viszont elkezdünk kialakítani egyféle (a kicsi igényeihez alkalmazkodó ritmust) és egy darabig úgy altatjuk el a kicsit, ahogyan gond nélkül álomba tud merülni, visszanyeri az alvással kapcsolatos biztonságérzetét és szívesen fog aludni. Ezt követően, ha szükségét érezzük, foglalkozhatunk azzal, hogyan tanítsuk meg más módon elaludni vagy tovább változtassunk az alvási szokásain.

About The Author

Vida Ágnes

Pszichológus, babapszichológus. 2006 óta foglalkozik csecsemőkori problémákkal, könyvei, tréningjei, tanfolyamai, könyvei szülők tízezreinek segítettek jobban megérteni gyermekük viselkedését és magukat, mint szülőket. Ági nem csak beszél róla, hanem csinálja is: személyesen is segít a hozzá forduló szülőknek és közben még a saját két kisfiát is nevelgeti. Kérdezni szeretnél? Sürgős kérdésekre a Facebook oldalon válaszolok, a blogon a hozzászólások között nem. Ha a kérdésed hosszabb vagy privátban szeretnél kérdezni, kéthetente az online fogadóórán tudsz kérdezni.

6 Comments

  • Kriszti

    Reply Reply 2017. március 09. csütörtök

    Kedves Ági!
    Két fiam van, egy 26 hónapos és egy 7 hónapos. A kicsi alvásával kapcsolatban kérném a segítségedet.
    Az első három hónapban este 8-tól hajnali 4-ig aludt, aztán reggel 7-ig. Egyedül aludt el, miután leraktam, semmi baj nem volt. Viszont ahogy elkezdett forogni, egyre többször kelt fel, nyilván a mozgásfejlődés. Viszont ez mostanra (mászik, és mindenhol feláll, ahol meg tud kapaszkodni) odáig fajult, hogy kétóránként felkel éjjel. Ahogy elkezd mocorogni, azonnal sírni kezd, és rögtön feláll a kiságyban. Miután kiveszem, azonnal vissza is alszik, szerencsére ezzel nincs baj. Sajnos az is benne lehet a dologban, hogy nem nagyon tudom/akarom sírni hagyni, hogy a tesót ne keltse fel. Kérlek adj tanácsot, hogyan taníthatom meg újra jól aludni.

    Válaszodat előre is köszönöm!

    • Vida Ágnes

      Reply Reply 2017. március 11. szombat

      Amikor egy babának ennyire gyors a mozgásfejlődése, gyakran előfordul, hogy álmában is “gyakorol”. Ezen általában átmeneti dolog és 4-5 hét után elmúlik, de segíthet, ha hálózsákban altatod, mert abban nem tud annyira mocorogni.

  • Farkas Cintia

    Reply Reply 2017. február 24. péntek

    Kedves Ági!

    Azzal a problémával fordulok hozzád, hogy kb egy hónapja (vagy kicsit több) nem alszik a babám rendesen. Mindjárt 6 hónapos lesz. Az előtt volt egy megszokott alvásrend, minden éjjel 2-szer kelt enni (soha nem aludta még végig az éjszakát), egy ideje viszont minden éjjel kb 10-szer kel, néha cumival visszaalszik, néha vízzel, és összevissza eszik.( van esti rendszerünk, minden este 7-kor fürcsi, sötétben tápi, stb) Azóta nappal hisztis, gyakran megy a szemdörzsölés, minden nappali elalvást 20 perces sírás előz meg, és nem nagyon van benne rendszer sem, mert összevissza lesz fáradt.( sosem megy a tv, be van sötétítve, stb, mindez hiába) Amit tudni kell hozza, hogy a dolgok szerencsetlen allasa miatt szuletese ota hatszor koltoztunk ( legutobb 2 honapja), valamint kb 2 honaposan nem volt hajlando tobbet szopizni, es elapadt a tejem, akármennyire is fejtem, és aztán a tápszerrel is ugyanez ment, utálja a cumisüveg látványát is, szóval kb másfél hónapja el kellett kezdeni hozzátáplálni. Amúgy jól fejlődik, a súlyával nincs gond, kaki-pisi normális, és amikor épp nem hisztizik a fáradtság miatt, akkor mosolygós, jó kedvű baba. Viszont én már nem bírok vele, minél kevesebbet alszom, annál türelmetlenebb vagyok. Kérlek segíts! Gondoltam már a költözésre, a hozzátáplálásra, fogzásra, növekedési ugrásra, vagy mindezekre egyszerre, de megoldást nem találok. 🙁 Ha azt írod, hogy ez normális, akkor elfogadom és kivárom a végét, de szerintem nem az. 🙁 Előre is köszönöm a segítséged!

    • Vida Ágnes

      Reply Reply 2017. február 27. hétfő

      Az első, amit megpróbálnék, hogy már a legelső ébredésnél megkínálnám tápszerrel, hátha mégiscsak éhes. Ha ez a gond, utána vissza fog aludni és hosszabban alszik majd, nem ébred olyan hamar.
      Ha mégsem, akkor viszont valószínűleg a kezdődő fogzás zavarhatja (a költözés ebben a korban még nem okoz ilyen problémákat és amúgy is 2 hónapja volt utoljára). A fogzáson alkati homeopátiás szerekkel tudsz segíteni, erről bővebb leírást a http://www.kismamablog.hu/fogzas.pdf alatt találsz.

  • Kaszásné M Szilvia

    Reply Reply 2017. február 17. péntek

    Kedves Ágnes!

    Imádom az írásait így az alvással kapcsolatos bejegyzéseket is olvastam. Van egy problémánk ami foglalkoztat. 14 hónapos a kisfiam. Elég jól sikerült napirendet kialakítani este 8-fél 9 között elalszik reggel fél 7- 7ig alszik aztán nappal fél 1-1 körül alszik egyszer átlag 2 órát. A gond az hogy főleg a nappali alvásoknál amikor letelik az első mélyalvási ciklus sírva “ébred” vagyis úgy gondolom ébred. Ha bemegyek hozzá olaj a tűzre nem alszik vissza és utána iszonyú nehéz megnyugtatni ( általában mesét olvasunk vagy mesét néz) így hát várni szoktam és úgy 1-2 percen belül visszaalszik. Éjszaka is előfordul néha különböző időpontokban de ez ritka. Időnként szokott hümmögni álmában vagy horkolásszerű hangot adni (1 héten mondjuk 2x).
    Mit gondol? Lehet valAmi komoly gond a háttérben vagy csak a fogzás zavarja? Esetleg èletkori sajátosság lehet? ( külön szobája van a házunk csendes nem száraz a levegő nincs túl meleg vagy hideg kényelmes a ruhája , most 81 cm és egy 120 cm -es ágya van gondolom az még jó méret neki) ez nem újkeletű gond hanem állandó azért is aggaszt. Előre is köszönöm a válaszát.

    • Vida Ágnes

      Reply Reply 2017. február 27. hétfő

      Nehéz megmondani ebben a korban miért is ébrednek a babák. A hátsó fogak is jönnek, de közben a világ is megnyílik a kicsik számára, egyre ügyesebbek és emiatt fokozottan éberebbek, ami általában 20-21 hónapos korra lecseng, de addig néha okozhat ébredéseket. Ha azt látod, hogy nappal is nyálzik és mindent a szájába vesz, akkor érdemes a fogzást kezelni, hátha úgy nem riad fel a kicsi éjjel.

Leave A Response

* Denotes Required Field