8 dolog, ami miatt nehéz szülőnek lenni

Mi befolyásolja, hogy milyen szülők vagyunk? Miért nem tudunk mindig olyan szülők, amilyenek lenni szeretnénk? Íme 8 dolog, amit csak ritkán említenek, pedig a legtöbb szülőre hatással van.

A fejünkben sok elképzelés él arról, milyenek vagyunk szülőként.
Amikor jól mennek a dolgok, úgy érezzük, szuperek vagyunk.
Amikor a baba jókedvű, jól alszik, nem válogat, szépen hízik, jól fejlődik, amikor a gyerekünk csupa ötöst hoz, amikor nem felesel: jó szülőnek érezzük magunkat.
Amikor a nyakunkra nőnek a problémák, magunkat okoljuk.

Azt is tudjuk, milyenek szeretnénk lenni. Vannak elveink, elvárásaink, ideáljaink.

De néha (na jó: gyakran :)) nem sikerül ezekhez tartani magunkat, nem tudunk olyan szülők lenni, amilyenek lenni szeretnénk, mert:

1. Keveset alszunk
– és fáradtan, nyűgösen nehéz türelmesnek, következetesnek lenni, nem ráhagyni dolgokat a gyerekre egy kis nyugalomért, de legalábbis a nyafogás elmaradásáért cserébe.

2. Nem bírjuk az állandó zajt
– van, aki egyszerűen nem tud világosan gondolkodni, ha állandó körülötte a csatazaj, márpedig a gyerekek nagyon hatékony zajkeltők 🙂

3. Nehezen tűrjük a koszt és rendetlenséget
– vannak, akik átlátnak a káoszon, mások úgy érzik, ha a lakásuk romokban hever, az életük úgyszintén.

4. Befolyásol az időjárás is
– hosszú, szürke, ködös napokon, amikor az embernek semmihez nincs kedve, nehezebb elviselni a gyerekek nyúzását. Nyáron meg valahogy minden könnyebbnek és lazábbnak tűnik.

5. Nem egyformán kezeljük a magányt
– sokan befordulnak attól, hogy egész nap (héten) csak Apát várják haza és nincs kivel beszélgetni. Nehéz könnyedén venni a gyerekek dolgait, ha túl sok időd van agyalni rajta és nincs kivel átbeszélni, plusz még úgy érzed, a felelősség is csak rajtad van.

6. Nincs idő lelkizésre
– néha jó lenne csak úgy elengedni magad, belehajtani a fejed valakinek az ölébe és sírni egyet. Ez nem mindenkinek jön össze. A párkapcsolat párbeszédei gyakran a mindennapi apróságokra korlátozódnak és nem marad idő “lelkizésre”. Van, aki ezt egyáltalán nem igényli, mások viszont magukat kibeszélve tudják leginkább kiereszteni a fáradt gőzt és ezt bizony gyerekek mellett nehéz megvalósítani.

7. Stresszelsz
– anyagi problémák miatt, családi problémák miatt, párkapcsolati problémák miatt vagy azért, mert úgy érzed, sosem éred magad utól. Ha stresszelsz, nehezebb olyan szülőnek lenni, amilyen lenni szeretnél. Mindenkinek más a stressztűrő képessége, van, aki észre sem veszi azt, ami másokat már megvisel.

8. Félelem, aggódás
– a jövő miatt, a gyermeked viselkedése miatt, a fejlődése miatt, azért, mert úgy érzed, nem vagy elég jó, nem tudsz eleget tenni, biztosan elrontottál valamit… Néha ez csak pillanatnyi dolog, máskor képes állandó szorongássá alakulni, rág belülről és megakadályoz benne, hogy jól érezd magad.

Mit lehet tenni?

Néha az is elég, ha felismered, mi az, ami visszafog.
Felismered, tehát már képes vagy kontrollálni, változtatni rajta.

Van, amit magaddal kell elrendezned: a lakásban uralkodó rend kérdését például. Összeírni, mi az a pár dolog, ami neked kell ahhoz, hogy úgy érezd, rendben mennek a dolgok, vagy kidolgozni egy saját heti takarítási tervet, hogy átlásd, mikor mi a teendő, ne érezd úgy, hogy sosem éred utól magad.

De van, amit nem lehet kontrollálni.
Nem te alakítod például az időjárást. És a gyerekek se lesznek kevésbé csendesek vagy aktívak.

Viszont azt tudod alakítani, MIT csinálsz ilyen helyzetekben.
Egy nagy közös séta tényleg csodákat tehet nehéz napokon.
Egy közös birkózós-összebújós-semmittevős délután is.
A kilépés az etetés-pelenkázás-játék-házimunka-nyafi-altatás-etetés-pelenkázás-játék-házimunka-nyafi megszokott köréből.
Amikor valami mást csináltok, mint amit szoktatok, esetleg valami programot, új útvonalon a sétát, új játékot, amit addig még nem próbáltatok.
“Csak úgy” együtt lenni, játszani, örülni egymásnak.
Néha jó a saját külön kis program is, és nem kell rossznak érezned magad, ha te ezt igényled, megteremted magadnak.

De, ha ez nincs, a gyerekekből is lehet töltekezni.
Nekik bőven van energiájuk, szívesen adnak neked is 🙂
A közös öröm, a rácsodálkozás, milyen fantasztikus,
különleges kis lények is ők, egy nagy nyálas puszi, egy ölelés tőlük:
ez az, ami segít jobb szülővé válni!

About The Author

Vida Ágnes

Pszichológus, babapszichológus. 2006 óta foglalkozik csecsemőkori problémákkal, könyvei, tréningjei, tanfolyamai, könyvei szülők tízezreinek segítettek jobban megérteni gyermekük viselkedését és magukat, mint szülőket. Ági nem csak beszél róla, hanem csinálja is: személyesen is segít a hozzá forduló szülőknek és közben még a saját két kisfiát is nevelgeti. Kérdezni szeretnél? Sürgős kérdésekre a Facebook oldalon vagy a blogon tudok válaszolni, ha privátban vagy személyesen szeretnél kérdezni, a beatrix@kismamablog.hu címen tudsz időpontot kérni.

3 Comments

  • Liza

    Reply Reply 2017. szeptember 24. vasárnap

    És leginkább nem szabad hagyni, hogy a gyerek körül forogjon a világ. Meilőbb visszatérni a szellemi tevékenységhez. És messziről elkerülni a játszótéri beszélgetéseket!

  • Máté

    Reply Reply 2017. július 20. csütörtök

    Szerintem ugyanilyen nehéz a kiszámíthatatlanság is, különösen az elején, amikor még nincs kialakult napirend.

  • Ildi

    Reply Reply 2017. május 28. vasárnap

    Szia! Több generáció lakik együtt nálunk. ELMÉLETILEG van kettő darab szobánk, ahol én vagyok azaz csak lennék a főnök. Ahányszor csak elmerek menni az anyukámákhoz a gyerekekkel az anyósom és a sógornőm rendet raknak, mert szerintük rendetlen vagyok. Kidonbálják a gyerek dolgait, ami neki éppen a világot jelentik. Holott hétközben anyósom helyett rendezem a folyósót, a mosókonyhát (6 emberre mosok, teregetek és hajtogatok), a fürdőszobát és a konyhát. Közben és után a 6 évesemmel és a másfél évesemmel vagyok (persze anyának is csapnivaló vagyok). Grátisz 6 hónapos terhes vagyok. Persze folyamatosan bírálnak és kritizálnsk szigurúan a hátam mögött. Sok ez most nekem… Muszály volt kiadnom magamból…

Leave A Response

* Denotes Required Field