A babának is jó a terhesség alatti sport

A terhesség alatti rendszeres mozgás nemcsak az anyának tesz jót, hanem a baba szívét is erősíti – bizonyították be kansasi tudósok a közelmúltban.

A babának is jó a terhesség alatti sportSokáig úgy gondolták, a terhesség alatti sport veszélyes, különösen az első harmadban, vetélést, koraszülést okozhat, és a kismamának szüksége van a pihenésre, a kímélő életmódra. A legújabb vizsgálatok azonban éppen ennek az ellenkezőjére derítettek fényt.

Azt már korábban is tudtuk, hogy a nem túl kimerítő sportok, a testmozgás jó hatással vannak a várandós anyuka kedvére, és elejét veszik a túlzott súlynövekedésnek is, most azonban azt is sikerült bebizonyítani, hogy azok az anyáknak a magzatai, akik legalább hetente 3 alkalommal 30 percet sportoltak, alacsonyabb pulzusszámmal rendelkeztek a terhesség utolsó heteiben, mint azoknak a kismamáknak a magzatai, akik nem sportoltak.

A Kansasi Orvostudományi és Biológiai egyetem kutatói 10 terhes nőt figyeltek meg a 24. héttől a terhesség végéig. A nők fele közepes intenzitású aerob edzést végzett hetente 3 alkalommal 30 percen át, a többiek nem mozogtak. Az eredmények bebizonyították, hogy a sportoló nők nemcsak a saját szívüket edzették, hanem a baba szívműködésére is jó hatással volt a sport.

A kutatók azt tervezik, hogy további kutatásokat folytatnak majd ebben a témában.

A terhesség alatti sportnak számos előnye van, meggyorsítja a szülést, növeli a kitartást, az állóképességet a vajúdás alatt, és gyorsabb a kismamák szülés utáni felépülése.

20 Comments

  • witchie

    2011. február 24. csütörtök

    Kb. 6 hetes kismama vagyok. Heti rendszerességgel jártam fallabdázni és most gondban vagyok, folytassam- e. Az orvosom azt mondta: csinálhatom, de nem “élsportoló” formában. Máshol azt olvasom, nem ajánlott. Mit tegyek? Nagyon hiányzik ez a mozgásforma, szinte részemmé vált. Szeretném, ha a pici is és én is egészségesek lennénk és sportos maradni, amíg csak lehet. Az első időszakban nem lehet nagyobb a vetélés kockázata a terheléstől?

    • Vida Agi

      2011. március 04. péntek

      Nyugodtan csinálhatod annyit, amennyit eddig is, ahogy a pocakod nőni fog, érezni fogod, hogy mikor bírod már esetleg csak kevesebbet, akkor lehet majd csökkenteni a tempót.

  • Stefanich Enikő

    2011. január 10. hétfő

    Üdv! lenne egy kérdésem!
    Szilveszter napján teszteltem és igaz halványan de pozitív lett igaz idő elött is csináltam de utánna pár nappal már erősebb lett a csík! Azóta nem csináltam meg sem jött és vanna azok a bizonyos tüneteim.
    Kislányom születése elött volt két vetélésem.
    Most az oviközösség az ovisbál alkalmából szólt hogy az ovonők és néhány szülő adna elő egy kis táncos előadást és engem is hívtak… még nem tudja senki hogy mi újság és nem is akarom egyenlőre. Kérdésem az lenne hogy én bevállalhatok ilyen tácikázást? Mert ha nme akkor valahogy ki kell húznom magam anélkül hogy eláruljam a dolgot. (A kislányom 3 éves szülinapjára tartogatnánk a meglepit 24-én és rá egy héttel lenne ez a “buli”).
    Köszönöm ha adsz tanácsot!Enci.

    • Vida Agi

      2011. január 16. vasárnap

      Nyugodtan bevállalhatsz egy kis táncolást, ha egyébként jól érzed magad, nem vérzel stb.

  • Ildikó

    2010. november 21. vasárnap

    Szia Ági!

    Régebben már írtam neked,most újabb kérdésem lenne.12.hétbe lépek holnap:-) Vendéglátásban dolgozom napi 14 órát(próbálok márkevesebb napot dolgozni). Világéletemben sportoltam,konditeremben. Az elmúlt 3 hónapban abba hagytam,mert hánytam végig,és hogy minden rendben legyen.
    Szóval a kérdésem az: vissza mehetek edzeni kicsi súlyokkal,nem hasazva. Kézre,lábra edzeni? Gondolok itt lábterpeszre,gugolásra,tricepsz,bicepsz edzésre. Mi a véleményed?
    Várom válaszodat,köszönettel: Ildikó

    • Vida Agi

      2010. november 28. vasárnap

      Lehet edzeni, ha nem most kezded el, hanem korábban is jártál, csak óvatosan, nem megterhelve magad.

  • Andi

    2010. október 11. hétfő

    Kedves Ági, kedves Kismamák!

    Végzős pszichológus hallgató vagyok, szakdolgozatomat testüket és alakjukat terhesség alatt is formában tartó kismamákról szeretném írni. Kérlek, ha ismertek olyat, aki éppen várandós és rendszeresen sportol, említsétek meg neki ezt a dolgot 🙂 Nagyon- nagyon nagy segítség lenne nekem, ha találnék ilyen belevaló kismamákat. Nekem úgy tűnik, hogy nem sok ilyen van, és kezdek bepánikolni.
    Egy jó kis beszélgetésből állna a dolog, de senki ne ijedjen meg, nem “analizálásról” van szó és senkinek nem vájkálnék a magánügyeiben 🙂

    Remélem, hogy tudtok nekem segíteni, tényleg nagyon hálás lennék érte

    e-mail címem, itt bárki elér: ujlaki.andi@gmail.com

    Köszönöm!

    Andi

  • Decsi Ágnes

    2010. április 27. kedd

    Sziasztok!22 hetes terhes vagyok,3.baba!Járok spinningelni persze a pulzusomat is figyelem 140 fölé nem engedem és kihagyom a jump-okat a beállásokat és a sprintet.Ezek helyett csak állva tekerek. Nagyon szeretem csinálni az orvosom is spinnigel, megvizsgált és mondta hogy zárva a méhszájam úgyhogy nyugodtan folytathatom!

  • Orbán Csilla

    2010. április 18. vasárnap

    Csilla

    6 hetes kismama vagyok,1 éve tartok heti 4 alkalommal spinning edzeseket,tarthatok tovabb vagy teljesen haggyam abba

    Válasz: Tarthatsz, de fokozatosan lazítanod kell a tempón.

  • Brigi

    2010. április 18. vasárnap

    7 hetes kismama vagyok (VÉGRE)! Amióta megtudtam, hogy babát várok, nem járok spinningre, előtte 2x 3x jártam egy héten, súlyproblémám nincs, viszont ez az egy sport ami minden területen bejött. Most nem tudom mit tegyek, óva intenek tőle az ismerősök. Kérdésem az lenne, hogy tényleg felejtsem el, vagy azért heti 1x folytathatom kisebb intenzitással?
    Hozzáteszem nagy hiányát érzem mind a hétköznapi elfoglaltságból, stressz levezetésében, emésztésben…
    Nem akarom, hogy úgy tűnjön ez a legfontosabb, NEM, hanem a várva várt baba, de nem lehet csak úgy hipp-hopp abbahagyni a rendszeres testmozgást, nemde?! Segítségét előre is nagyon köszönöm!

    Válasz: Én is hasonló cipőben jártam az első terhességemnél. Én folytattam, de kisebb intenzitással a spinninget, illetve fokozatosan áttértem a biciklire, aztán meg a sima szobabiciklire. Ha teljesen elhagyod, gyorsabban hízol és a szervezetnek sem jó, hiszen eddig hozzá volt szokva ehhez az intenzitáshoz. Vannak kezdőknek való rövidebb spinning órák sok helyen, ami 40 perc körüli, arra nyugodtan bemehetsz, ameddig jólesik.

    • Nóra

      2010. november 20. szombat

      Szia! Én 33 évesen végig spinningeltem a terhességemet a 39.hétig, igaz gyengébb tempóban. Bár így is sokat híztam, de a kisbabám óriási 4270g súllyal született és 3 és fél évig szopott. Nyugodtam sportolj, ha jól esik! Sok boldog sportos órát kívánok!

  • Eszter

    2010. április 08. csütörtök

    Táncot tanítok gyerekeknek és felnőtteknek, illetve táncos fitness órát tartok napi rendszerességgel, emellett jógázom és egy fellépőcsoportban táncolok (páros tánc, autentikus latin, nem jár sérülés veszéllyel). Most még csak próbálkozunk a férjemmel, de ha majd kisbabát várok, meddig folytathatom ezeknek az óráknak a tartását? Legjobb lenne, ha nem esnék ki túl hosszú időre a munkámból. Válaszát előre is köszönöm!

    Válasz: Igen, ameddig jól érzed magad, addig lehet táncolni, a terhesség előrehaladtával fokozatosan lazíthatsz majd a tempón. Ha jól érzed magad, akkor akár az utolsó hetekig tarthatsz órákat. A jógát is lehet folytatni, de nézd meg, mik azok a gyakorlatok, amik terhesség alatt ajánlottak és mik azok, amiket teljesen kerülni kell.

  • Enci

    2010. április 03. szombat

    Szia!

    Én 6 hetes vagyok, már 5 alkalommal elvetéltem, mert nem birt beágyazodni!
    Most ugy néz ki minden rendben van!
    5 éve futok, meg uszok, tavaly a munkám miatt kevesebbet, tul megterhelö, szinte minden nap dolgozom recepciosként, éjjszakázom is! Kérdés, igy is megengedett a sport továbbra is? Nem szeretném elhagyni magam! Elöre is köszi!

    Válasz: Nyugodtan sportolhatsz tovább, de figyeld a tested jelzéseit, és a terhesség előrehaladtával fokozatosan csökkentsd a tempót és a mennyiséget.

  • B.L.

    2009. szeptember 20. vasárnap

    Sziasztok!!

    Nekem korábban sajnos volt 3 terhességmegszakításom, de már ennek 10éve. Most babát szeretnénk, van 2db poz.tesztem, voltam uh-on, és valószínű 3hetes lehetek!!! Nagyon örülök, de eléggé féltem,. Idáig heti 3alkalommal sportoltam, futottam, úsztam, mindenki mást mond, van, aki szerint lehajolni sem szabad. Meddig várjak, mit tegyek, mit tehetek???? Ha úszni megyek, használjak tampont? Azóta amióta tudom, nem sportoltam, de nagyon hiányzik, mit tegyek? A másik kérdésem, pedig, fogászaton dolgozom, de sok ott a vegyszer, rtg, még nem szóltam, nehogy kijelentsenek, itt is tanácstalan vagyok, tudnátok segíteni?

    Válasz: Aki a terhesség előtt is rendszeresen sportolt, annak kár lenne ezt terhesen abbahagyni. Esetleg a megterhelésből érdemes kicsit visszább venni, rövidíteni a távokat, kerülni a hasizom gyakorlatokat, meg azokat, ahol feszül a has, de ha a test hozzá van szokva az ilyenfajta igénybevételhez, akkor ez kismamaként is folytatható, egészen addig, amíg jól esik. A fogászaton viszont mindenképpen vigyázz. Hamarosan úgyis meg kell mondanod, hogy mi a helyzet, most az első a ti egészségetek! A tiéd, és a babáé!

  • Anna

    2009. augusztus 26. szerda

    Mi egyelore csak probalkozunk, mivel csak par nap telt el az ovulaciom ota, tesztet meg nem vegezhetek. A hetvegen vadvizi evezesre fizettunk be. Elmehetek-e, illetve veszelyeztetne a magzatot, ha a napokban fogant meg? Sokat sportolok, biciklizek, turazok.

    Válasz: Ha a szervezeted hozzá van szokva az ilyen fajta igénybevételhez, akkor nem valószínű, hogy gondot okoz, bár lehet, hogy a vadvízi evezés megerőltetőbb, mint a biciklizés, túrázás.

  • Petra

    2009. augusztus 21. péntek

    Köszönöm gyors – és megnyugtató – válaszod! 🙂

  • Petra

    2009. augusztus 20. csütörtök

    6. hétbe lépő kismama vagyok. Kb. 1 éve járok – heti 1-2 napos rendszerességgel – aquafitnessre. Folytathatom? S kb. meddig? Az uszoda klóros vize nem árthat a babának?

    Válasz: Folytathatod, csak a hasgyakorlatokat hagyd ki, akár végig járhatsz, ha zárva van a méhszáj, és egyébként nem szoktál uszodai fertőzéseket elkapni.

  • anita

    2009. június 18. csütörtök

    Leendő kismama vagyok, heti rendszerességgel aerobikozom, nem vetem meg a szobabringát és az úszást sem.
    Azt szeretném megtudni, hogy az aerobikot milyen aerob mozgással lehet kiváltani az úszáson és a szobakerékpározáson túl?

    Válasz: Lehet futni, kocogni, nordic walkingolni, és aqua fitnessezni is. A spinning nem ajánlott, mert túlságosan megerőltető, a step pedig balesetveszélyes, mert máshol van ilyenkor a súlypontod. Futni akkor lehet, ha előtte is futottál és jól érzed magad közben, egyébként inkább a tempós séta vagy a nordic walking, illetve a futópad ajánlott. Az aquafitnessnél a hasgyakorlatokat hagyd el, de a többit csinálhatod.

  • kinga

    2009. június 05. péntek

    Több éve heti 4-5 alkalommal intenzíven sportolok, spinningre és futni is járok. Folytathatóak-e ezek a sportok a terhesség alatt is vagy válasszak inkább más mozgásformát?

    Válasz: A spinninget nem javaslom, mert ott nagy a vízveszteség, helyette lehet szobabiciklizni vagy kerékpározni a lényeg, hogy kisebb intenzitású legyen. Futni lehet, de itt is a terhesség előrehaladtával csökkenteni kell az intenzitáson.

  • dora

    2008. szeptember 04. csütörtök

    29. hetes kismama vagyok, problémamentes várandóssággal. Kérdésem: Lehet még biciklizni? Meddig?

    Válasz: Akár az utolsó napig biciklizhetsz, ha kényelmes, nem okoz pocakkeményedést. Inkább csak azért szoktak óva inteni tőle, mert a nagy pocak miatt kevésbé jó az egyensúlyérzéked ilyenkor, könnyebben elesel a biciklivel, az pedig komoly gondokat okozhat terhesen.