Miért olyan nehéz néha szabályokat állítani a gyerekeknek? Miért van az, hogy hiába mondjuk el ezerszer, mégis felmászik a székre, vagy a homokot szórja a társára? Gyermekpszichológusként és nevelési tanácsadóként nap mint nap találkozom ezzel a kérdéssel és a válasz sokszor egyszerűbb, mint gondolnánk: nem a „tiltás” a lényeg, hanem a „tanítás”. Mutatom, hogyan csináld!
A szabályok nem azért vannak, hogy megkeserítsék a gyerekek életét, vagy hogy mi, szülők éreztessük a hatalmunkat. Hanem azért, hogy biztonságot nyújtsanak, segítsék a beilleszkedést, és megtanítsák a gyerekeknek a világ működését. A cél, hogy önálló, felelős, másokkal együttműködni képes felnőttekké váljanak. Ez pedig nem büntetéssel, hanem szeretetteljes, következetes és életkornak megfelelő iránymutatással érhető el.
De hogyan is néz ki ez a gyakorlatban? Nézzük meg életkoronként, mire figyeljünk, és milyen „játékszabályokat” alkossunk!
Miért fontosak a szabályok?
Először is, tisztázzuk, miért van szükség szabályokra:
Biztonság: Ez az elsődleges szempont. A kicsik még nem látják előre a veszélyeket. A szabályok megóvják őket a fizikai sérülésektől.
Kiszámíthatóság és stabilitás: A szabályok kereteket adnak. A gyerekek akkor érzik magukat biztonságban, ha tudják, mire számíthatnak, mi a rend. Ez csökkenti a szorongást és a bizonytalanságot.
Társas készségek fejlődése: Fontos, hogy a gyerekek megtanulják hogyan működjenek együtt másokkal, hogyan illeszkedjenek be egy csoportba és hogyan tiszteljék mások határait.
Önszabályozás: Fokozatosan megtanulják kontrollálni az impulzusaikat, kezelni a frusztrációt, és meghozni a jó döntéseket. Ez az önállóság alapja.
Határok felismerése: A gyerekeknek azt is meg kell tanulniuk hol vannak a saját és hol vannak mások határai, mert ez elengedhetetlen az egészséges kapcsolatokhoz.
A szabályok nem a gyerekek ellen vannak, a szeretetteljes nevelés azt üzeni a gyermeknek, hogy fontos neked és törődsz vele és a jövőjével.
Melyik életkorban milyen szabályt állíthatsz fel? Mit várhatsz el?
1-2 éves kor: A Felfedező
Ez az a kor, amikor a kicsi elkezd járni, mindent megfog, mindent a szájába vesz. Óriási a felfedezési vágya, de még fogalma sincs a veszélyekről, a „nem” szó jelentése is most kezd tisztulni. Az impulzuskontrollja gyakorlatilag nulla.
Jellemző viselkedés:
– Mindent a szájába vesz: Eleinte ez a világ megismerésének módja.
– Felmászik, lehúz: Próbálgatja a képességeit, nem érti a gravitációt.
– Mindent ledobál: Ahogy a korábbi kérdésben is felmerült, ez a gravitáció tanulmányozása, ok-okozat felfedezése.
– Dacos „nem”: Most kezdi felfedezni az akaratát, a függetlenedést.
Hogyan állíts szabályokat?
– A szabály legyen rövid, egyértelmű, konkrét: Maximum egy-két szó. „Nem szabad!”, „Forró!”, „Földre!”
– Konkrét cselekvés: Ne azt mondd „Légy jó!”, hanem „Ülj le!”
– Következetesség: A legfontosabb! Ha egyszer nem engeded, hogy a villanyt fogja, máskor se.
– Elterelés: Ez a leghatékonyabb módszer. Ha veszélyes dolgot akar, vonzzd el a figyelmét egy biztonságos játékkal.
– Környezet biztonságossá tétele: Rejtsd el a veszélyes dolgokat, vagy zárd el. Így kevesebb lesz a „nem”.
Játékos, pozitív megoldások, amik segíthetnek:
– „Nem” helyett „Ezt!”: Ha a konnektort babrálná, „Nem szabad a konnektort! Ezt a játékot nyomogasd!”
– „A földre való!”: Amikor ledobál valamit, nyugodtan, határozottan mondd: „Ez a földre való!” és szedd fel. Ha többször is megteszi, akkor vedd el a tárgyat egy időre.
– Biztosíts olyan területeket, ahol szabadon felfedezhet (pl. egy biztonságos játszósarok).
– Dicsérd meg, ha valami jót csinál: „Ügyes vagy, hogy nem nyúltál hozzá!”
2-3 éves kor: A Kis Akarnok
Az akarat és a dac ebben a korban egyre erősebb, a kicsi kezdi felfedezni a „kettő” szó jelentését: „én” és „te”. Mivel egyre erősebb az önállósági vágya az gyakran ütközik ez a szülő akaratával. Még mindig nagyon impulzív, de már kezdi megérteni a hosszabb mondatokat.
Jellemző viselkedés:
– „Nem akarom!” és „Én!”: Előjön a dac, önállósodni akar.
– Határok feszegetése: Próbálgatja, meddig mehet el.
– Kihívó tekintet: Nézi, mit fogsz tenni, ha nem tartja be a szabályt.
– Nem érti még a megosztás, sorban állás fogalmát.
Hogyan állíts szabályokat?
– Világos elvárások: Magyarázd el a „miért”-et, de röviden. „Nem rohanunk az útra, mert elüthet az autó.”
– Választási lehetőségek: Ahol lehet, adj választást, így érzi, hogy van kontrollja. „Vegyél fel a piros vagy a kék pulóvert?”
– Következmények: Magyarázd el előre, mi lesz a következménye a szabályszegésnek. „Ha a labda leesik a lépcsőn, akkor nem játszunk vele.”
– Időkorlátok: „Még 5 percig játszhatsz, aztán megyünk.” Használj vizuális segédeszközt (pl. homokóra).
Játékos, pozitív megoldások, amik segíthetnek:
– A „Segítő” játék: „Segíts anyának rendet tenni, legyél te a Szuper Rendrakó!” (mindenki győztes)
– Dicsérd a jó viselkedést: „Nagyon ügyes voltál, hogy megvártad a sorodat!”
– Szabályok játékká tétele: „Lássuk, ki ér előbb a ruháskosárhoz!” (felkeléskor)
– A „Két Választás” módszer: „Ehetsz sárgarépát vagy uborkát, melyiket kéred?” (Nem „Eszel sárgarépát?”)
3-5 éves kor: A Kis Társas Lény
Ez az intenzív szocializáció kora, amikor óvodába megy, egyre több időt tölt más gyerekekkel. Meg kell tanulnia a csoportban élni, a kompromisszumkötést, az empátiát. Képzelete szárnyal, de a realitásérzéke még alakul.
Jellemző viselkedés:
– Kérdezgetős időszak: Mindent tudni akar, a „miért?” a kedvenc szava.
– Szerepjátékok: Próbálgatja a felnőtt szerepeket, szabályokat.
– Kezd mesélni, túlozni: Elmosódhat a valóság és a fikció határa.
– Társas konfliktusok: Játék közben még mindig nehéz a sorban állás, megosztás.
Hogyan állíts szabályokat?
– Szabályok megbeszélése: Üljetek le és beszéljétek meg a fontos szabályokat. Rajzoljátok le, tegyétek ki egy táblára. Így a gyerek is részt vesz a folyamatban.
– Következmények előre: „Ha a játékok nincsenek elpakolva, nem játszhatsz a tablettel.”
– Türelem a kérdésekre: Válaszold meg a „miért?” kérdéseket. „Azért nem vágjuk le a hajadat ollóval, mert az fájna és veszélyes.”
– Példamutatás: Te magad is tartsd be a szabályokat! Ha azt mondod, nem kiabálunk, akkor te se tedd.
Játékos, pozitív megoldások, amik segíthetnek:
– „Szabálytábla”: Készítsetek közösen képekkel illusztrált szabálytáblát a házirendről.
– „Érzések Kifejezése” játék: Beszéljétek meg, hogyan érzi magát, ha valaki nem tart be egy szabályt. „Miért baj az, ha elveszed a barátod játékát? Hogyan érzi magát tőle?”
– Dicsérd a szabálykövetést: „Nagyon büszke vagyok rád, hogy emlékeztél rá, és elpakoltad a játékokat!”
– Jutalmazás: Apró jutalmakkal (nem tárgyi, inkább élmény) erősítsd a jó viselkedést. Pl. „Ha ma mindent szépen elpakolsz, holnap elmegyünk a játszótérre!”
5-7 éves kor: Az Iskoláskor előtti és az elsős
Ebben a korban már készül az iskolára, ami rengeteg új szabályt és elvárást hoz magával. Egyre önállóbb, de még szüksége van a szülői vezetésre. Kezd kialakulni a belső erkölcsi iránytűje.
Jellemző viselkedés:
– Növekvő önállóság: Egyre több feladatot tud elvégezni egyedül.
– Kíváncsiság a világra: Érdekli a „miért” és a „hogyan”.
– Kisebb „hazugságok”: Néha megpróbálja elkerülni a következményeket.
– Versengés: Barátokkal, testvérekkel.
Hogyan állíts szabályokat?
– Részletesebb magyarázatok: Mélyebben érthetik a szabályok mögötti okokat és a tetteik következményeit.
– Bevonás a döntéshozatalba: Kérd ki a véleményét bizonyos szabályokról. „Szerinted milyen szabályt kellene hoznunk a képernyőidőre?”
– Logikus következmények: A szabályszegés következménye kapcsolódjon a szabályhoz. Ha nem végezte el a házimunkát, nem nézhet tévét.
– Fejlődési lehetőségek: A szabályok segítsék az iskolai felkészülést (pl. rendszerezés, felelősségvállalás).
Játékos, pozitív megoldások, amik segíthetnek:
– A „Következménylánc” megbeszélése: „Ha nem pakolod el a legót, akkor rá fogunk lépni, és eltörik. Ha eltörik, nem tudsz majd vele játszani.”
– „Szerepcsere” játék: „Játsszuk azt, hogy te vagy az anya, én pedig a gyerek. Mutasd meg nekem, hogyan kell szépen elpakolni a játékokat!”
– Jutalomrendszer (nem tárgyi!): Készítsetek táblázatot a jó viselkedésről, és ha összegyűlik egy bizonyos számú matrica, akkor csinálhattok valami különlegeset együtt (pl. pizzázás, mozi, közös sütés).
– A „Hősök szabályai” játék: Beszéljétek meg, hogy a kedvenc szuperhősöknek milyen szabályokat kell betartaniuk ahhoz, hogy sikeresek legyenek (pl. „Superman mindig segít másoknak”).
Gyakorlati tanácsok a szabályok bevezetéséhez és betartásához:
– Legyen kevés, de fontos szabály! Ne akarj mindent szabályozni, inkább koncentrálj a biztonságra, az alapvető tiszteletre és a család zökkenőmentes működésére. Néhány dologban lehetsz engedékenyebb vagy kikérheted az ő véleményét, engedheted, hogy ő döntsön.
– Légy következetes! Ez a legfontosabb. Ha egyszer megengedted, egyszer megtiltod, a gyerek összezavarodik, és próbálgatni fogja a határaidat. A következetesség megnyugtató és biztonságot ad.
– Ha egy szabályt egyszer bevezettél, annak mindenkire vonatkoznia kell, és ne lehessen alóluk kibújni. Ha valaki betartja, dicsérd meg, ha valaki nem, akkor legyen egy előre megbeszélt következmény.
– Ne a büntetésre fókuszálj, hanem a tanításra! A cél nem a fájdalom okozása, hanem a tanulás. Jobb, ha a tettei logikus következményeit mutatod meg pl. ha kiöntötte a vizet fel kell törölni, ha valamit eltört, nem tud vele játszani.
– Kommunikálj érthetően! Használj egyszerű, konkrét szavakat, kerüld a kétértelműséget.
– Fontos a példamutatás is, hiszen a gyerekek a leginkább a tetteinkből tanulnak. Ha te betartod a szabályokat, ők is nagyobb eséllyel fogják.
– Adj választási lehetőséget neki, ahol lehet, mert ez erősíti az önállóság érzését is.
– Ne vegyél mindent magadra! A dac, a hiszti része a fejlődésnek. Ne érezd magad rossz szülőnek, ha a gyereked dacol. Ez azt jelenti, hogy egészségesen fejlődik az akarata.
– Kérj segítséget! Ha úgy érzed, elakadtál, vagy a helyzet kezelhetetlenné vált, ne habozz gyermekpszichológushoz vagy nevelési tanácsadóhoz fordulni!
A szabályok felállítása egy folyamatos munka, ami tele van kihívásokkal, de egyben rengeteg lehetőséget is rejt a közös fejlődésre. Ne feledd: a legfontosabb, hogy a gyereked érezze, szeretve van, még akkor is, ha a viselkedését nem fogadod el. A szeretet az az alap, amire minden szabályt építhetsz.
Leave A Response