Segítség! Mesefüggő a gyerek! Mit tegyél, ha folyton csak a mesét kéri?

„Még csak reggel van, de a gyerek már a mesét követeli.” – ismerős mondat sok szülőnek. A mesenézés önmagában nem ördögtől való, sőt, lehet pihentető, tanulságos vagy akár közös élmény is. De mi történik akkor, amikor a képernyő válik a nap főszereplőjévé, ha a gyerek minden más tevékenység – játék, séta, étkezés – helyett csak mesét akar nézni? Ha visít, amikor kikapcsolod és hisztizik, ha nem kapcsolod be, amikor kéri? Mit lehet tenni ilyenkor?

Gond-e a mesefüggőség? Le kell-e róla szoktatni a gyereket? Milyen hatással van a gyerekre?

A mesefüggőség – amikor a gyerek szinte csak képernyős mesével tud kikapcsolódni vagy megnyugodni – figyelmeztető jel lehet arra, hogy a valódi, érzékszervi élmények háttérbe szorultak. Nem feltétlenül kell „leszoktatni” a meséről, de fontos egyensúlyt teremteni: a túl sok képernyő csökkentheti a gyerek belső képalkotó képességét, frusztrációt okozhat, és túlzott ingerkereséshez vezethet. A hirtelen megvonás helyett fokozatos, szeretetteli átalakítás javasolt: helyette lehet például együtt mesét olvasni, bábokkal eljátszani történeteket, vagy közösen kitalálni meséket. A gyerek nem a mese „ellen” ragaszkodik hozzá, hanem mert biztonságot, kiszámíthatóságot és élményt ad neki. Ha ezt más módon is meg tudja élni a kapcsolatban – például közös játékban vagy esti rituálékban –, a képernyő igénye is csökkenni fog. A cél nem a tiltás, hanem az érzelmi és élménybeli telítettség biztosítása.

Mi is néztünk mesét és így is felnőttünk…

Valóban: sokunk felnőtt mesenézéssel együtt is. De fontos látni, hogy a mai mesenézés mennyisége, intenzitása és hozzáférhetősége teljesen más, mint amikor mi voltunk gyerekek. Akkor egy-két mese ment naponta a tévében, ma pedig korlátlanul, bármikor, bármilyen tartalomhoz hozzáférnek a gyerekek, sokszor egyedül, érzelmi szabályozásra használva. A kérdés tehát nem az, hogy „szabad-e mesét nézni”, hanem hogy milyen formában, mennyit és mire használjuk – és hogy közben megkapja-e a gyerek a kapcsolatot, játékot, mozgást és kreatív élményeket is, amire a fejlődéséhez valóban szüksége van.

Mennyi a mesenézés normális mértéke? Honnan lehet tudni, hogy túl sok mesét néz a gyerek?

A WHO és a gyerekpszichológusok ajánlása szerint:

– 2 éves kor alatt: ne legyen képernyőidő (kivéve videóhívás).
– 2–5 éves kor között: legfeljebb napi 1 óra, de ne önállóan, hanem közös élményként, kísérettel.
– 6 éves kortól: napi 1–2 óra még elfogadható, de a tartalom minősége, az időpont (ne lefekvés előtt) és a gyerek élethelyzete is számít.

Ugyanakkor nagyon fontos az is:

– Mit néz pontosan a gyerek? (egészen más egy pörgős, nem korosztályának megfelelő mese, mint egy családi videófelvétel vagy egy vágás nélküli természetfilm, bábműsor vagy egy ovis torna, amire ő is mozog)
– Egyedül nézi vagy segítséggel? (minél kisebb a gyerek annál inkább jó, ha közösen nézitek a mesét, ez segít a látottak feldolgozásában)
– Milyen hosszan nézi? (5-10-15 perces rövid etapokban kevésbé terhelő, mint egyszerre 1-2 óra)
– Miért nézi? (a legjobb, ha fix időpontja van a mesenézésnek a napirendben nem akkor kapcsolod be, amikor kedve van hozzá (vagy már neked van eleged)

Ha túl sok a mesenézés a gyereked életében, annak több figyelmeztető jele is lehet:

– Hisztik, csapkod, üvölt stb. ha kikapcsolod a mesét.
– A mese válik a fő elfoglaltságává, elutasít más játékokat.
– Nehezen szabályozza az érzelmeit, dührohamai vannak, nyugtalan, figyelmetlen.
– A mese után is a mesében látottakat „pörgeti”, nehezen tud átkapcsolni más tevékenységre.
– Alvásproblémák, éjszakai felriadások.
– Egyre inkább önnyugtatásra használja, például akkor is nézni akarja, ha fáradt, éhes, unatkozik vagy szomorú.

Hogyan ellensúlyozhatjuk a sok mesenézést?

A mesenézés önmagában nem „bűn”, de ha túl nagy teret kap, érdemes tudatosan kiegyensúlyozni más típusú élményekkel, hogy a gyerek fejlődése sokoldalú maradjon. A cél nem a mese „megszüntetése”, hanem az, hogy ne ez legyen az egyetlen forrása az élményeknek és a megnyugvásnak. Ami segíthet:

1. Játékos újrajátszás
Mesenézés után játsszátok el együtt a történetet bábokkal, plüssökkel, LEGO-val vagy szerepjátékban – így a gyerek feldolgozza, belsővé teszi, nem csak passzívan befogadja.

2. Könyvekkel kiváltani vagy előkészíteni
Ugyanazokat a karaktereket vagy témákat keresd meg mesekönyv formájában, és olvassátok közösen – ez segít a mesehősökkel való azonosulást elmélyíteni és fejleszti a nyelvi készségeket.

3. Valódi élményekkel feltölteni
Minden képernyőidő után (vagy helyett) kínálj érzékszervi, mozgásos vagy társas élményt: homokozás, gyurmázás, séta, főzés, pancsolás, állatok megfigyelése – ezek segítenek a gyereket „lehozni” a virtuális világból.

4. Zene és mozgás
Zenés tornák, éneklés, ritmusjátékok vagy csak egy spontán tánc a nappaliban – ez segít testileg-lelkileg átmozgatni a képernyő után megülepedett ingereket.

5. Beszélgetés a látottakról
Kérdezd meg tőle: „Melyik rész tetszett legjobban? Mit csináltál volna másként?” – ezzel érzelmi és gondolkodási feldolgozást indítasz el. Le is rajzolhattok vagy gyurmából, építőkockából is elkészíthettek egy-egy számára érdekes részletet.

Hogyan kezdjünk el változtatni, ha hisztizik amikor kikapcsolod?

Érthető, hogy a gyerek dühösen reagál, ha megszakítunk egy számára izgalmas tevékenységet. De a jó hír az, hogy lehet rajta változtatni, fokozatosan és szeretetteljesen. A változtatásban a következetesség, az érzelmi biztonság megteremtése és a fokozatosság segíthet. A cél, hogy a gyerek megtanulja, hogy a képernyő vége nem a jó élmények végét jelenti és a valódi világban is vannak érdekes, értékes élmények, amik ugyanolyan izgalmasak, mint a mese.

1. Előre jelezd a váltást!
A gyerekek biztonságérzete nő, ha tudják, mi következik. Mondd el előre:
„Most még 5 perc mese van, utána kikapcsoljuk és megyünk vacsorázni.”
Használhatsz időzítőt, homokórát vagy visszaszámlálást is (pl. „Még három perc és vége”).

2. Adj választási lehetőséget!
A kontrollélmény csökkenti a feszültséget. Kérdezd meg tőle:
„A mese után előbb fogkefézünk vagy öltözünk?”
Nem a mesenézés a választható, hanem az utána következő program.

3. Alakítsd játékká a váltást!
Pl. „Kikapcsoljuk a tévét varázspálcával” vagy „elrepítjük a távkapcsolót a kanapéra mint egy űrhajót” – ez segít átlépni a feszültségből a játékos jelenbe.

4. Fogadd el az érzelmeit!
Ha mégis jön a hiszti, maradj nyugodt: „Látom, nagyon nehéz most abbahagyni. Itt vagyok.”
Nem a hisztit kell „megoldani”, hanem megtartani a gyereket az érzelmeiben.

5. Legyen vonzó a következő tevékenység!
A tévé lekapcsolása után egy érdekes játék, közös meseolvasás vagy a a közös vacsorakészítés, séta, játszóterezés stb. meghozhatja a kedvét a váltásra.

Mit tegyél, ha bizonyos tevékenységeket nem tudsz megoldani mese nélkül (pl. autózás, orvosi rendelő stb.)?

sok szülő érzi úgy, hogy bizonyos helyzetekben csak a mese működik, különben káosz vagy hiszti lenne. A jó hír: nem baj, ha néha meséhez nyúlsz, de érdemes eszköztárat építeni más lehetőségekből is, hogy ne ez legyen az egyetlen megoldás. Íme néhány ötlet:

1. Hallgassatok hangoskönyvet, meséket vagy gyerekdalokat! A mutogatós gyerekdalok, mondókák a kisebbeket is lekötik, együtt mutogathattok, „táncolhattok” menet közben az ülésben, ez a mozgásigényt is leköti egy időre.

2. „Utazós táska” teli meglepetésekkel:
Tegyél egy kis zsákba érdekes új játékokat! Pl. matricás füzet, báb, rajzolós tábla, mini könyv, nagyméretű fűzhető gyöngyök – ne otthonról megszokott játékok legyenek, hanem kifejezetten „különleges helyzetre való” tárgyak amikkel lehet kreatívan alkotni. Jó megoldás lehet a mágnestáblás játékok, a papír öltöztetőbaba papír lakással stb.

3. Mondókázás, éneklés, bábozás: ezeket kisebbekkel is lehet közösen játszani.

4. Találjatok ki egy mesét közösen!

Kezdheted így: „Volt egyszer egy kisfiú/lány, aki épp a doktorhoz ment…” – aztán együtt folytatjátok.
Így a gyerek nemcsak megnyugszik, hanem kontrollt is kap a helyzet felett.

Lehet mesét kitalálni arról is, amit út közben láttok, pl. hova mehet az a piros autó? Mit csinálhatnak a gyerekek az óriásplakáton?

5. Ha mégis mesét néz, legyen előre megbeszélt mennyiség, pl. „csak egy mese, amíg odaérünk” és érdemes mindig ugyanazt a videót vagy ugyanazt a pár „autózós mesét” betenni, hogy ne legyen túl stimuláló.

Hogyan alakítsd ki gyermeked helyes kütyühasználati szokásait már egészen kis kortól kezdve? Mit tehetsz, ha nagyon rászokott? Tudd meg itt!

About The Author

Vida Ágnes

Pszichológia és pedagógia szakot végzett, Magyarországon 2006-ban elsőként kezdett el baba alvás szakértőként segíteni a hozzá forduló szülőknek. Gyermeknevelésről szóló könyvei, tréningjei, tanfolyamai, könyvei pedig szülők tízezreinek segítettek jobban megérteni gyermekük viselkedését és magukat, mint szülőket. Ági nem csak beszél róla, hanem csinálja is: személyesen is segít a hozzá forduló szülőknek és közben még a saját két tizenéves fiát is nevelgeti. Kérdezni szeretnél? Sürgős kérdésekre a Facebook oldalon vagy a blogon tudok válaszolni, ha privátban vagy személyesen szeretnél kérdezni, a beatrix@kismamablog.hu címen tudsz időpontot kérni.

Leave A Response

* Denotes Required Field