Veréssel nevelni? Milyen hatással van a gyermekre a pofon?

A verés, pofon, rácsapás nem segít a gyerekeknek önkontrollt tanulni és nem fejleszti a szociális készségeiket sem, a kutatási eredmények pedig következetesen azt mutatják, hogy a fizikai bántalmazással való nevelés következtében még több viselkedési problémát mutatnak a gyerekek. Ennek ellenére a mai napig sok szülő használja és még többen vélik úgy, hogy „néha egy-egy kis odacsapás nem árthat”. De vajon milyen tudományos érvek szólnak a veréssel nevelés ellen és mit tehetnek a szülők pofon helyett, ha a gyermekünk nem viselkedik rendesen?

Elsőként tisztázzuk mit is értünk verés alatt. Sokan ugyanis úgy gondolják, hogy itt csak a komoly bántalmazás számít, ha csak picit odacsap a szülő a gyerek popójára vagy meghúzza a haját, az nem számít. A hivatalos definíció szerint minden ebbe a kategóriába tartozik, amikor a szülő fizikai erőt használ arra, hogy a gyermeknek fájdalmat okozzon, de sérülést nem azzal a szándékkal, hogy kijavítsa vagy kontrollálja a gyermek viselkedését.

Ha így fogalmazzuk meg, máris világossá válik az alapgondolat: ki szeretne fájdalmat okozni a saját gyermekének? Senki. De a tehetetlenség vagy a düh mégis gyakran ide vezet. A szülők nem szeretnek odacsapni, azonban azzal magyarázzák viselkedésüket, hogy az adott helyzetben ez tűnt a leghatékonyabb megoldásnak.

A fizikai bántalmazás, mint nevelési eszköz kulturális jelenség, ezt számos kutatás bizonyítja. Nem minden kultúrában számít bevettnek az odacsapás vagy a pofon. Chiocca (2017) és Ember (2005) antropológusok kutatásaikban 186 különféle kultúrát tanulmányoztak és azt találták, hogy csupán a társadalmak 40%-ában fordul elő a fegyelmezésnek ez a módja, valamint, hogy a generációról generációra való öröklődés a szocializációval magyarázható, azaz a fizikai fájdalomokozással való nevelés nem az emberi természetből fakad, hanem pusztán tanult és az egyes kultúrákban elfogadott viselkedés.

Milyen hátrányai lehetnek annak, ha a gyerekeket pofonnal nevelik?

Nézzünk néhány tudományos kutatást, amiben a verés hatásait vizsgálták:

1. A bántalmazással fegyelmezés növeli az agressziót (Barnes, 2013)

Azokban az osztályokban, ahol nagyobb számban voltak olyan gyerekek, akik otthon néha kaptak 1-1 pofont, nagyobb volt az osztályon belüli konfiktusok száma, több volt a csúfolódás és gyakrabb a fizikai agresszió.

2. A verés egy sor viselkedési problémát okozhat: agressziót, paranoiát, önszabályozási problémákat, csökkenti az empátiát és gyengébb iskolai eredményekhez vezet (ezt több kutatás is kimutatta (Larzelere & Kuhn 2005; Johnson & al 2006; Alyahri & Goodman 2008; Chang & al 2003; Gershoff 2002)

3. Azok a gyerekek, akik túlságosan lassúak, nehezebb felfogásúak, lassan érőek, nehezebben alkalmazkodóak gyakrabban kapnak verést otthon. A verés itt gyakran a szülő türelmetlenségéből fakad.

4. Ugyanolyan hatással van a gyerekre az, amikor szimpla kézzel kapnak egy odacsapást vagy pofont, mint az erősebb bántalmazás (pl. amikor valamilyen tárggyal csapják meg, sőt: a fizikai fájdalom- vagy kellemetlenség okozás minden formája kiváltja ezeket a negatív hatásokat (pl. zuhany alá tartás, hajhúzás, lefogás, koki stb.)

Hogyan vizsgálták a verés hatásait?

A legpontosabb eredményt azok a kutatások adják, ahol a gyerekeket hosszú időn át figyelték meg, ezáltal követhető, hogyan alakul a gyermekkor folyamán a fejlődés, milyen kapcsolatban van hosszú távon a veréssel fegyelmezés a gyerek agressziójának szintjére, intelligenciájára és egyéb képességeire.

Amit ezekből a kutatásokból tudunk:

1. A bántalmazott gyerekek más gyerekekkel is gyakrabban verekszenek és nagyobb mértékben mutatnak antiszociális viselkedést.

2. Kisgyermekkorban a verés nem csak az agresszív viselkedés előfordulását növeli meg, hanem lassítja a kognitív fejlődést is. Egy amerikai kutatás például kimutatta, hogy azok a gyerekek, akik 1-2 éves korukban kaptak néha nevelési célzattal 1-1 odacsapást, 3 éves korban sokkal több fizikai konfliktusuk volt a többi gyerekkel és rosszabb pontszámot értek el a mentális fejlődési teszteken (Berlin & al 2009).

Egy hosszútávú kutatásban azt találták, hogy azok a gyerekek, akiket 3 éves kor előtt veréssel fegyelmeztek, az óvodába nehezebben illeszkedtek be és még az iskolában is több nevelési gond adódott velük akkor is, ha később már nem bántották őket a szüleik. Ha a bántalmazás folytatódott, az iskolás évek folyamán egyre több tanulási és viselkedési nehézség jelentkezett, valamint egyre rosszabb lett a szülő és a gyerek közötti kapcsolat (Lansford & al 2009).

Minél kisebb korban tapasztalja meg a gyermek a bántalmazást, annál nagyobb az esélye, hogy a későbbiekben problémás viselkedést fog mutatni, ez több átfogó vizsgálatból is kiderült (Coley & al 2014; MacKenzie & al 2013; MacKenzie & al 2015; Okuzono & al 2017; Taylor & al 2010).

Felmerülhet az ellenérv, hogy talán a vizsgált családok eleve olyan társadalmi csoportokból származnak, amiknél a gyerekek több rizikófaktornak vannak kitéve (pl. mentális problémákkal küzdő anya, alacsony jövedelmű család, az átlagosnál temperamentumosabb gyermek), azonban ezeket a faktorokat eleve kiszűrték a vizsgálatok során, azaz a jó anyagi helyzetben levő, „normális” családban nevelkedő gyermekek későbbi viselkedésére és eredményeire is negatív hatással van a verés.

Oké, de mi van akkor, ha egyes gyerekek egyszerűen csak nehezen kezelhetőek akkor is, ha nem bántalmazták őket otthon? Erre a kérdésre a kutatók is gondoltak.

Robert Larzelere és kollégái egy kutatásban azt vizsgálták, vajon nem lehet-e, hogy az antiszociális viselkedés a gyermekből magából fakad és nem a bántalmazás váltja ki (Larzelere & al 2010). Larzerele és csapata ezért korábbi 26 vizsgálat eredményeit elemezte újra és figyelembe vették az elemzés során a gyermek személyiségét és azt is, milyen módon fegyelmezték őt a szülei (büntetéssel vagy veréssel).

Az elemzés során nem csak a beilleszkedési problémák és az agresszió, valamint a verés közötti kapcsolatot tudták bizonyítani, hanem azt is, hogy:

– a büntetés egyéb módjai (bezárás, szobafogzás, előnyök elvétele, pl. nincs tévé 1 napig) is beilleszkedési és viselkedési problémákat okoznak,
– valamint, hogy a gyermekkorukban büntetéssel és fizikai bántalmazással nevelt gyerekek mind gyermek, mind felnőtt korukban gyakrabban szorulnak pszichiátriai kezelésre.

Hasonló eredményeket talált 2005-ben Brett Kuhn vizsgálata, amelyből kiderült, hogy ha a szülők fő nevelési eszköze a büntetés, az agresszióhoz, beilleszkedési és önértékelési zavarokhoz vezethet (Larzelere és Kuhn 2005).

Vajon megértik a gyerekek a tanulságot a verésből?

Sokan érvelnek azzal, hogy a pofon révén a gyerek megérti, mit kéne tennie, megtanulja mi a helyes viselkedés, mintegy nyomatékosítva a tanulságot.

Új-Zélandi kutatók éppen ezért 5 és 14 éves kor közötti gyerekeket kérdeztek ki a szüleik nevelési módszereiről. A gyerekek többsége (88%) számolt be arról, hogy tapasztalta már a fizikai fegyelmezés valamilyen formáját a szülei részéről, azonban a gyerekek fele mondta azt is, hogy nem értették mi is lett volna a helyes viselkedés (Dobbs és al 2006).

Mit tanulnak meg a gyerekek a verésből? Nem sokat. A szülők gyakran tehetetlenségből, dühből vagy kétségbeesésből, ijedtségből reagálnak odacsapással, amivel nem igazán tanítják meg a gyermeküknek sem az önuralmat, sem azt, hogyan kéne egyes helyzetekben biztonságosan vagy higgadtan viselkedni.

Egy alkalom nem számít? Sokan mondják azt, hogy egy-egy alkalom nem számít, ettől nem lesz baja a gyereknek. A rendszeresség valóban fontos tényező: akiket rendszeresen fizikai módszerekkel fegyelmeztek a szüleik (amibe beletartozik nemcsak a pofon, hanem a hajhúzás, koki a fejre, lefogás, zuhany alá tartás és más fizikai kellemetlenségeket okozó módszerek is), azoknál nem csak hosszútávú viselkedési és önértékelési zavarok alakulnak ki, hanem hajlamosak továbbadni ezt a viselkedési mintát a saját gyermeküknek is.

Azonban nem csak a rendszeres fizikai bántalmazásnak vannak káros következményei, hanem annak is, ha csak néhány alkalommal esik meg: a Cambridge Egyetem kutatásából kiderült (Glaser, 2000), hogy már egyetlen alkalom is elváltozásokat okoz az agyban, míg azok a gyerekek, akik életük során legalább 4-5 alkalommal kaptak ilyen büntetést, sokkal gyakrabban mutattak agresszív viselkedést közösségben és a testvérük iránt, valamint a családtagjaikkal is több konfliktusuk volt és velük szemben is agresszívebben léptek fel.

Különösen erős ez a hatás, ha a gyerekek kisebb korukban szenvedték el a bántalmazást.

Mit tegyünk akkor a verés helyett?

Egyes kutatások szerint a leghatékonyabb megoldás a nem-fizikai büntetési módszerek és az érvelés együttes használata (Larzelere és Kuhn 2005).

Mik lehetnek ilyen módszerek?
– büntiszék vagy nyugisarok, ahol a gyerek megnyugodhat,
megmutatni, mit csináljon tiltás helyett,
– megérteni a gyermek viselkedésének okait és ennek megfelelően reagálni,
– az önuralom fejlesztése

Ahhoz, hogy a gyermek megértse, mit tett rosszul és legközelebb hogyan kéne reagálnia, az érzelmi intelligencia fejlesztése is sokat segít:

1. Beszélgethetünk vele az érzéseiről, pl. „Mit tegyél, ha dühösnek érzed magad?”
2. Beszélhetünk más emberek érzéseiről: pl. „Hogy érzi szerinted magát a testvéred, amikor elveszed a játékait?”

Ha segítünk neki megérteni, a viselkedése milyen hatással van másokkal, azzal segítünk kialakítani a belső érzékét a jóra és a rosszra és megérteni, hogy figyelembe kell vennie másokat is.

Ezenkívül számos pozitív nevelési módszer van, amivel el lehet érni, hogy a gyermekünk megtanulja a helyes viselkedést, ezekről sokat olvashatsz itt a blogon is.

Források:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3768154/

https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-child-psychology-and-psychiatry-and-allied-disciplines/article/abs/child-abuse-and-neglect-and-the-braina-review/9641D03BDF4B3FAE8D9C793A2E135971

https://www.apa.org/monitor/2012/04/spanking

About The Author

Vida Ágnes

Pszichológia és pedagógia szakot végzett, Magyarországon 2006-ban elsőként kezdett el baba alvás szakértőként segíteni a hozzá forduló szülőknek. Gyermeknevelésről szóló könyvei, tréningjei, tanfolyamai, könyvei pedig szülők tízezreinek segítettek jobban megérteni gyermekük viselkedését és magukat, mint szülőket. Ági nem csak beszél róla, hanem csinálja is: személyesen is segít a hozzá forduló szülőknek és közben még a saját két tizenéves fiát is nevelgeti. Kérdezni szeretnél? Sürgős kérdésekre a Facebook oldalon vagy a blogon tudok válaszolni, ha privátban vagy személyesen szeretnél kérdezni, a beatrix@kismamablog.hu címen tudsz időpontot kérni.

10 Comments

  • Ildikó

    Reply Reply 2024. március 22. péntek

    Egy nagyon kimerült 39 éves édesanya vagyok .
    A most 2,5 éves kisfiam éjszakai folyamatosan fennálló napi 4-5 szöri ébredések végett. Ilyenkor nem sír hanem üvölt ,hisztizik, van mikor félálomban, de többségében ébren van .Ilyenkor adtam neki inni vizet, attól meg nyugodott. De most már ott tartunk, ha nem adok neki inni éjjel, hajnalban, akkor folyamatosan üvölt.
    Napközben is állandó a hiszti mindig mindenért.
    Mindennapos a cirkusza mert ahogyan nem az van amit ő szeretne azonnal vergődni kezd. Nehezen tudom már kezelni ezeket a kitöréseket, türelmetlen, fáradt vagyok. Már elég régóta fennálló probléma ez nálunk , kipróbáltam több dolgot.
    – álom manó tea ,
    -citromfű tea ,
    -takaróval aludni ,
    -az nélkül ,
    -este többet adni enni ,
    – altató zene ment egész éjjel ,
    -délután nem altattam el ,
    – le fárasztottam, játszótér
    Semmi javulás .
    Néha 1-1 nap volt H 1-szer ébredt meg ,nem tudom mi volt az oka H tudott akkor aludni .
    Szeptember óta bölcsibe jár ,de már ezt megelőzően is fennálltak ezek a problémák.
    Tanácstalan vagyok .
    Esetleg idegrendszeri probléma is lehet ?Sajnos a terhességem időszakában elég stresszes korszakot éltem meg .Apukám akkor került intenzívre mikor 5 hónapos terhes voltam, majd nem sokkal később elveszítettem… és az édes apukájával is egyidőben voltak gondok mert megcsalt .Lelkileg, idegileg nagyon rosszul voltam abban az időszakban .

    Ha esetleg tudna adni valami tanácsot, ami segítheti a kisfiam éjszakai alvását azért nagyon hálás lennék.
    Köszönöm válaszát.
    Tisztelettel: Ildikó

    • Vida Ágnes

      Reply Reply 2024. március 24. vasárnap

      Ha nappal is sok a hiszti, akkor éjjel is ez a feszültség lehet rá hatással. Érdemes lenne végignézni, mi is okozza a hisztiket nála:
      – ha néz tévét, mesét, tabletezik stb. akkor azt teljesen megszüntetni (nem csak 1-2 napra, hanem több hétre), megnézni, van-e hatása,
      – a nappali alvás mindig legyen meg, ha nem piheni ki nappal magát, az kihatással lehet az éjszakára is és több hisztihez is vezet,
      – kiegyensúlyozott és nagyjából állandó napirend nappal sok mozgással a szabad levegőn délelőtt és délután is (ez alap legyen, amikor csak lehet)
      – ha nappal hisztizik mindig megnyugtatni, nem vitatkozni vele stb. csak mellette maradni, amíg el nem múlik
      – éjszakára lehet a Mesélő Hold nevű illóolajkeveréket párologtatni (sokat segíthet)

      A stresszed nem lehet rá ilyen hatással, viszont idegrendszeri probléma tényleg lehet, erre a TSMT tornát lehet kipróbálni.

  • Kurucz virag

    Reply Reply 2022. február 18. péntek

    Kedves Dr.no nekem 4 napig volt meg a menszim most ijen barna folyas szedulok napi szinten es a hasam alja is szokot fajni meg a fejem maga szerint ez terhesseg is lehet koszonom elore is

    • Vida Ágnes

      Reply Reply 2022. február 19. szombat

      Akár az is lehet, de hormonális okok miatt is lehet más a menzesz és ha kaptál Covid oltást az is befolyásolhatja. Csinálj tesztet és kiderül.

  • Reka

    Reply Reply 2021. december 22. szerda

    Kedved Ágnes,

    Mindig nagyszerűnek találom a hozzáértésedet de ez alkalommal 2 dolog is van amivel nem értek egyet. A gyerekeket nem kell büntetni, nevelni es fegyelmezni kell. Nagyon fontos és lényeges különbség van hogy arra neveljük gyerekeinket hogy helyesen viselkedjenek .
    A másik a fegyelmezèsi forma büntiszèk és nyugisarok szerinted mit kommunikál a gyerekeinknek? A többi ponttal egyet értek .
    Angol kutatás alapján mentel látom. A discipline az fegyelmezès nem büntetés. Szerintem érdemes ezen elgondlokozni . Köszönöm a munkád és hogy elérhetővé teszel nagyon sok fontos tudást szülők/ gondozok számára. Üdvözlettel, Réka

    • Vida Ágnes

      Reply Reply 2021. december 25. szombat

      Nem a véleményemet írtam le, hanem több kutatás összesített eredményét közöltem (ami amúgy egybevág a véleményemmel is)

  • szilvia

    Reply Reply 2021. december 15. szerda

    kedves Ágnes! a kisfiam 7 hónaps lessz, a promlémám az hogy a baba nem alszik éjszaka, eszik iszik nem sir, csak nem alszik 1 honapja csinálja ezt a baba, este 11 órakor felkel és éjel 3 vagy 4 ig fent van, kint élek hollandiában el vittem a babát háziorvoshoz ö szerinte ez normális dolog, szerintem meg nem alváshiányban szenvedek de, a baba tele van energiával. válaszát elöre is köszönöm.

    • Vida Ágnes

      Reply Reply 2021. december 25. szombat

      Összecseréli a nappalt az éjszakával és valószínűleg el is van csúszva a bioritmusa, ezért csinálja ezt. Ebben a cikkben írtam le, mit lehet tenni: https://www.kismamablog.hu/baba-alvas/nappal-alszik-ejjel-fentvan-mit-tehetunk-ha-a-baba-osszecsereli-a-nappalt-az-ejszakaval

      • Niki

        Reply Reply 2024. február 23. péntek

        Kedves Ágnes. Nekem 3 gyerkőcöm van. A középsővel aki lány,küzdünk nagyon sokat főleg tavaly nyár vége óta. Most kezdte az ovit ősszel és azzal tisztába vagyok,hogy ez mekkora változás neki. Nem is a beilleszkedéssel van a gond az nagyon simán ment neki. Inkább az itthoni rettenetes viselkedéséről. Állandó jelleggel szembeszáll velünk. Szinte sose akarja azt csinálni amire megkérjük. Ha mondjuk neki pl. hogy menjen fürdeni ő azt mondja,hogy nem és neki áll valami másnak. És ebből elég rendszeresen van veszekedés vele. Mostanába elég sűrűn köpköd is amikor nem hajlandó megcsinálni amit kérünk tőle, de van olyan is,hogy csak oda jön és elkezd köpködni. Már a szó nem elég sajnos. Kérem adjon valami tanácsot amivel kicsit lihiggadna mindenki főleg a kisasszonyka. Köszönöm szépen

        • Vida Ágnes

          Reply Reply 2024. március 02. szombat

          Az oviban egész nap önállónak kell lennie egy csomó dologban és alkalmazkodni, ezt pedig hazahozza és otthon is függetlenebb, önállóbb akar lenni, ezért akarja csak azt csinálni, amit ő gondol. Ilyenkor meg lehet próbálni játékos módon hatni rá, hogy ne az ellenkezés felé menjen, pl. nem azt mondani, hogy „menj fürödni”, hanem, hogy „vidd el a babáidat és fürdesd meg a kádban” (közben persze ő is fürdik). Ki lehet próbálni a jutalomtáblát is, ahova közösen felrajzoljátok a feladatait és amit megcsinált, oda beragaszthat egy matricát vagy kiszínezheti, van olyan gyerek, akit ez motivál.

Leave A Response To Reka Cancel reply

* Denotes Required Field