„Hiába szólok rá, semmi hatása!” – Mit tehetsz, ha a gyerek egyszerűen nem hallgat rád?

Ismerős, amikor már sokadszorra szólsz, és a gyerek mintha meg se hallaná? Vagy amikor végre reagál, de két perc múlva újra ugyanazt csinálja? Nézzük meg együtt, miért nem működik néha a „rászólás”, és mit tehetsz helyette – hogy ne hatalmi harc legyen a napotokból, hanem együttműködés.

Miért nem szabad rácsapással vagy kiabálással reagálni?

Kezdjük a legfontosabbal: a gyerek nem tanul meg jobban viselkedni attól, hogy fél a büntetéstől, a rácsapástól vagy a kiabálástól.
A kiabálás vagy az odacsapás ugyan azonnali hatást kelthet – a gyerek megáll, abbahagyja, lefagy –, de hosszú távon épp az ellenkezőjét váltja ki: megrendül a biztonságérzete, nő a szorongása, és csökken az együttműködési kedve.

A félelemre épülő fegyelmezés nem tanítja meg, mit tegyen helyette, csak azt, hogy jobb elrejteni, hazudni, tagadni vagy védekezni.
A gyerek így nem „rossz”, csak túlterhelt, frusztrált vagy kapcsolatot keres – még ha furcsa megoldást választ is erre.

Ha ilyenkor meg tudod őrizni a nyugalmadat, azzal nem gyengeséget mutatsz, hanem erőt. A gyerek ilyenkor azt érzi: „Anya (vagy apa) még így is szeret, még így is biztonságban vagyok.” Ez a pillanat az, ami valódi tanulási helyzetet teremt. Itt írtam róla pontosan mi is a gond a pofonnal, rácsapással neveléssel tudományos szempontból.

Miért nem reagál a gyerek, amikor rászólsz?

Sok szülő azt hiszi, hogy a gyerek „direkt nem hallja”, vagy „csak dacból” nem reagál. Pedig a háttérben legtöbbször nem szándékos engedetlenség van, hanem figyelmi, érzelmi vagy idegrendszeri ok.

A gyerek idegrendszere még éretlen – nem tud mindig egyszerre figyelni a játékra, a mozgásra és a szülő hangjára is. Ha épp elmélyül valamiben, a te „Ne mássz oda!” mondata egyszerűen nem jut el a tudatos szintjére.
És persze ott vannak az érzelmi okok is: ha a gyerek feszült, fáradt, éhes, unatkozik vagy túl sok tiltást kapott aznap, egyszerűen „kikapcsol”. Ilyenkor nem akar rossz lenni – csak nem bír több információt befogadni.

Mi állhat a háttérben különböző életkorokban?

1–2 éves kor: a „nem hallom, mert felfedezek” időszak

Ebben a korban a gyerek a felfedezés motorja. Minden érdekes, mindent ki akar próbálni, és még nincs veszélyérzete.
Ha rászólsz, gyakran azért nem reagál, mert még nem tudja, mit jelent az, hogy „nem szabad”.
Itt a legfontosabb: irányítsd a környezetet, ne a gyereket!
Zárd el, ami veszélyes, és inkább tereld – pl. „Ezt nem, de nézd, ezzel lehet játszani!”
Ebben a korban még nem működik a „magyarázat”, hanem a biztonságos keretek és a sok szeretetteljes ismétlés segít.

Tipp:
Menj oda és fizikailag is lépj vele kapcsolatba, érintsd meg a vállát, nézz a szemébe, ha kérsz tőle valamit. Használj játékos hangot, ne parancsolót! Egy „Gyere, versenyezzünk, ki ér oda előbb!” sokkal hatékonyabb, mint egy „Ne menj oda!”

3–4 éves kor: a „határokat feszegetem” korszak

Ekkor jön a klasszikus: „Nem!”, „De miért?”, „Csak azért is!”
A gyerek ilyenkor próbálja megtapasztalni, hol vannak a határok, és hogy te mennyire vagy biztonságos „vezető”.
A rászólás itt sokszor olaj a tűzre – mert a gyerek figyelmet kap vele, még ha negatívat is.

Mit tehetsz?

  • Maradj nyugodt, ne vedd személyesnek a dacot!
  • Adj választási lehetőséget: „Most elpakoljuk a kockákat együtt, vagy inkább te egyedül csinálod?”
  • Használj humoros, játékos megközelítést: „Jaj, hova tűntek azok a kezek, amik tudnak elpakolni?”

A gyerek együttműködési készsége képes úgy is növekedni, ha kapcsolódva érzi magát a szüleihez és egyszerűen azért tesz meg dolgokat, mert „így szoktuk” és mert bízik bennetek.

5–6 éves kor: a „szabályokat próbálom megérteni” időszak

Itt a gyerek már tudja, mi a helyes és helytelen, de még nem mindig tudja szabályozni az impulzusait.
Ezért van az, hogy rászólsz, megérti, bólint, és két perc múlva megint ugyanazt csinálja. Nem azért, mert szemtelen – hanem mert még nem képes tartósan uralni a késztetéseit.

Mit segít ilyenkor?

  • Rövid, egyértelmű mondatok („Most szünet van, tedd le a játékot!”)
  • Előre megbeszélt következmények, nem hirtelen büntetések
  • Sok pozitív megerősítés: „Láttam, hogy most magadtól abbahagytad, ügyesen figyeltél!”

Ebben a korban érdemes bevonni a gyereket a szabályalkotásba is – ha ő is részt vesz benne, sokkal inkább magáénak érzi.

7 éves kor körül: a „szabadság és felelősség” tanulása

Itt már megjelenik az igazságérzet, a logika, a vitakészség.
Ha rászólsz, a gyerek visszaszólhat, érvel, alkudozik. Ez nem tiszteletlenség – ez fejlődés!

A rászólás helyett ilyenkor inkább párbeszédet érdemes kezdeményezni.
Kérdezd meg: „Szerinted miért fontos, hogy most ezt ne csináld?”
A cél már nem a „megállítás”, hanem az, hogy a gyerek megtanulja belülről szabályozni magát.

Rászóltál, abbahagyta, de aztán mégis folytatja tovább: Mi okozza ezt?

Ez az egyik legfrusztrálóbb helyzet.
A szülő azt érzi: „Most komolyan, hányszor kell elmondani?!”

De gondolj bele: te is hányszor próbáltál már meg új szokást kialakítani – és visszacsúsztál?
A gyereknek is gyakorlásra van szüksége.
Ráadásul, ha a szülő figyelme csak akkor jut neki, amikor baj van, akkor a rosszalkodás a kapcsolódás egyik formájává válhat.

Tipp:
Ne csak akkor szólj, amikor gond van!
Figyelj rá, amikor jól csinál valamit, és mondd is ki:
„Láttam, milyen szépen várakoztál most, ez nagyon ügyes volt!”

Mit tehetsz, ha több gyereket kell egyszerre fegyelmezni?

A testvéres helyzetek külön kihívás, mert a figyelemért folytatott verseny ilyenkor a viselkedésben is megjelenik.
Ha egyik gyerek „rosszalkodik”, a másik gyakran csatlakozik – nem azért, mert akar, hanem mert nem akar kimaradni abból, ami most „fontos”.

Próbáld ki ezt:

  • Ne azonnal a hibát keresd, hanem a mögöttes érzést: ki akar figyelmet, ki fáradt, ki éhes?
  • Ne azonos büntetést alkalmazz mindenkire, hanem külön beszéld meg velük, mi történt.
  • Adj mindegyiküknek naponta pár perc „egy az egyben” figyelmet – már ez is csodát tesz!

A testvérek közötti konfliktusok kezeléséről itt tudhatsz meg többet.

Mi van, ha semmi nem hat?

(Amikor a gyerek látszólag mindent ignorál, vagy lefagy)

Ha a gyerek mintha „kikapcsolna”, nem reagál, vagy csak dacosan ismétli, amit nem kéne – ott általában nem az adott helyzet a baj, hanem a kapcsolat mélyebb szintjén van elakadás.
Lehet, hogy túl sok tiltást, kritikát, rászólást kap, és már nem tud bizalommal fordulni feléd.
Ilyenkor nem a fegyelmezés, hanem a kapcsolódás újraépítése a megoldás.

Így kezdheted el:

  • Tölts vele naponta 10–15 percet úgy, hogy nem javítod ki, nem instruálod, csak vele vagy.
  • Hagyd, hogy ő vezessen a játékban.
  • Mondj minél több pozitív visszajelzést: „Szeretek veled lenni.”, „Jó, hogy most együtt vagyunk.”

A gyerek, aki érzi, hogy biztonságban van, nem a határok ellen, hanem veled együtt akar mozogni.

Miért nem a gyors megoldás a legjobb?

A gyors megoldások (kiabálás, büntetés, odacsapás) leállítják a viselkedést, de nem tanítanak meg semmit.
A hosszú távú megoldások viszont építik a kapcsolatot, az önbizalmat és a felelősségérzetet.
A cél nem az, hogy a gyerek „azonnal engedelmeskedjen”, hanem hogy megértse, miért fontos együttműködni.

A türelem ilyenkor befektetés. Minden egyes alkalom, amikor meg tudod őrizni a kapcsolatot feszült helyzetben, erősíti a gyereked biztonságérzetét és a veled való kapcsolatát is, ami hosszú távon együttműködőbbé teszi a gyereket.

A rászólás nem mindig működik – de nem azért, mert te rossz szülő vagy, hanem mert a gyerek épp tanulja a világot, és közben magát is.
A feladatod nem az, hogy minden pillanatban „leállítsd”, hanem hogy tanítsd, kísérd és kapcsolódj hozzá.

Ne feledd: a legjobb nevelési pillanatok nem a „ne tedd” helyzetekből, hanem az együtt töltött, nyugodt, szeretetteljes percekből születnek.
Ott tanulja meg igazán, mit jelent figyelni, együttműködni és önmagát szabályozni.

Állandó a közelharc a gyerekeddel, semmire nem reagál, úgy érzed ő diktál a családban és néha egyszerűen nem tudod leállítani? Mit tudsz tenni ilyenkor? Hogyan kezelheted a kezelhetetlen nevelési helyzeteket? Tudd meg itt!

Lájkold ha tetszett!
fb-share-icon0
About The Author

Vida Ágnes

Vida Ági pszichológia és pedagógia szakon végzett, Magyarországon 2006-ban elsőként kezdett el baba alvás szakértőként és gyermeknevelési tanácsadóként segíteni a hozzá forduló szülőknek. Gyermeknevelésről szóló könyvei, tréningjei, tanfolyamai, könyvei szülők tízezreinek segítettek jobban megérteni babájuk és gyermekük viselkedését és magukat, mint szülőket. Ági nem csak beszél róla, hanem csinálja is: személyesen is segít a hozzá forduló szülőknek és közben még a saját két gyermekét is nevelgeti. Kérdezni szeretnél? Sürgős kérdésekre a Facebook oldalon vagy a blogon tudok válaszolni, ha privátban vagy személyesen szeretnél kérdezni, a beatrix@kismamablog.hu címen tudsz időpontot kérni.

Leave A Response

* Denotes Required Field