Ismerős, amikor már sokadszorra szólsz, és a gyerek mintha meg se hallaná? Vagy amikor végre reagál, de két perc múlva újra ugyanazt csinálja? Nézzük meg együtt, miért nem működik néha a „rászólás”, és mit tehetsz helyette – hogy ne hatalmi harc legyen a napotokból, hanem együttműködés.
Miért nem szabad rácsapással vagy kiabálással reagálni?
Kezdjük a legfontosabbal: a gyerek nem tanul meg jobban viselkedni attól, hogy fél a büntetéstől, a rácsapástól vagy a kiabálástól.
A kiabálás vagy az odacsapás ugyan azonnali hatást kelthet – a gyerek megáll, abbahagyja, lefagy –, de hosszú távon épp az ellenkezőjét váltja ki: megrendül a biztonságérzete, nő a szorongása, és csökken az együttműködési kedve.
A félelemre épülő fegyelmezés nem tanítja meg, mit tegyen helyette, csak azt, hogy jobb elrejteni, hazudni, tagadni vagy védekezni.
A gyerek így nem „rossz”, csak túlterhelt, frusztrált vagy kapcsolatot keres – még ha furcsa megoldást választ is erre.
Ha ilyenkor meg tudod őrizni a nyugalmadat, azzal nem gyengeséget mutatsz, hanem erőt. A gyerek ilyenkor azt érzi: „Anya (vagy apa) még így is szeret, még így is biztonságban vagyok.” Ez a pillanat az, ami valódi tanulási helyzetet teremt. Itt írtam róla pontosan mi is a gond a pofonnal, rácsapással neveléssel tudományos szempontból.
Miért nem reagál a gyerek, amikor rászólsz?
Sok szülő azt hiszi, hogy a gyerek „direkt nem hallja”, vagy „csak dacból” nem reagál. Pedig a háttérben legtöbbször nem szándékos engedetlenség van, hanem figyelmi, érzelmi vagy idegrendszeri ok.
A gyerek idegrendszere még éretlen – nem tud mindig egyszerre figyelni a játékra, a mozgásra és a szülő hangjára is. Ha épp elmélyül valamiben, a te „Ne mássz oda!” mondata egyszerűen nem jut el a tudatos szintjére.
És persze ott vannak az érzelmi okok is: ha a gyerek feszült, fáradt, éhes, unatkozik vagy túl sok tiltást kapott aznap, egyszerűen „kikapcsol”. Ilyenkor nem akar rossz lenni – csak nem bír több információt befogadni.
Mi állhat a háttérben különböző életkorokban?
1–2 éves kor: a „nem hallom, mert felfedezek” időszak
Ebben a korban a gyerek a felfedezés motorja. Minden érdekes, mindent ki akar próbálni, és még nincs veszélyérzete.
Ha rászólsz, gyakran azért nem reagál, mert még nem tudja, mit jelent az, hogy „nem szabad”.
Itt a legfontosabb: irányítsd a környezetet, ne a gyereket!
Zárd el, ami veszélyes, és inkább tereld – pl. „Ezt nem, de nézd, ezzel lehet játszani!”
Ebben a korban még nem működik a „magyarázat”, hanem a biztonságos keretek és a sok szeretetteljes ismétlés segít.
Tipp:
Menj oda és fizikailag is lépj vele kapcsolatba, érintsd meg a vállát, nézz a szemébe, ha kérsz tőle valamit. Használj játékos hangot, ne parancsolót! Egy „Gyere, versenyezzünk, ki ér oda előbb!” sokkal hatékonyabb, mint egy „Ne menj oda!”
3–4 éves kor: a „határokat feszegetem” korszak
Ekkor jön a klasszikus: „Nem!”, „De miért?”, „Csak azért is!”
A gyerek ilyenkor próbálja megtapasztalni, hol vannak a határok, és hogy te mennyire vagy biztonságos „vezető”.
A rászólás itt sokszor olaj a tűzre – mert a gyerek figyelmet kap vele, még ha negatívat is.
Mit tehetsz?
- Maradj nyugodt, ne vedd személyesnek a dacot!
- Adj választási lehetőséget: „Most elpakoljuk a kockákat együtt, vagy inkább te egyedül csinálod?”
- Használj humoros, játékos megközelítést: „Jaj, hova tűntek azok a kezek, amik tudnak elpakolni?”
A gyerek együttműködési készsége képes úgy is növekedni, ha kapcsolódva érzi magát a szüleihez és egyszerűen azért tesz meg dolgokat, mert „így szoktuk” és mert bízik bennetek.
5–6 éves kor: a „szabályokat próbálom megérteni” időszak
Itt a gyerek már tudja, mi a helyes és helytelen, de még nem mindig tudja szabályozni az impulzusait.
Ezért van az, hogy rászólsz, megérti, bólint, és két perc múlva megint ugyanazt csinálja. Nem azért, mert szemtelen – hanem mert még nem képes tartósan uralni a késztetéseit.
Mit segít ilyenkor?
- Rövid, egyértelmű mondatok („Most szünet van, tedd le a játékot!”)
- Előre megbeszélt következmények, nem hirtelen büntetések
- Sok pozitív megerősítés: „Láttam, hogy most magadtól abbahagytad, ügyesen figyeltél!”
Ebben a korban érdemes bevonni a gyereket a szabályalkotásba is – ha ő is részt vesz benne, sokkal inkább magáénak érzi.
7 éves kor körül: a „szabadság és felelősség” tanulása
Itt már megjelenik az igazságérzet, a logika, a vitakészség.
Ha rászólsz, a gyerek visszaszólhat, érvel, alkudozik. Ez nem tiszteletlenség – ez fejlődés!
A rászólás helyett ilyenkor inkább párbeszédet érdemes kezdeményezni.
Kérdezd meg: „Szerinted miért fontos, hogy most ezt ne csináld?”
A cél már nem a „megállítás”, hanem az, hogy a gyerek megtanulja belülről szabályozni magát.
Rászóltál, abbahagyta, de aztán mégis folytatja tovább: Mi okozza ezt?
Ez az egyik legfrusztrálóbb helyzet.
A szülő azt érzi: „Most komolyan, hányszor kell elmondani?!”
De gondolj bele: te is hányszor próbáltál már meg új szokást kialakítani – és visszacsúsztál?
A gyereknek is gyakorlásra van szüksége.
Ráadásul, ha a szülő figyelme csak akkor jut neki, amikor baj van, akkor a rosszalkodás a kapcsolódás egyik formájává válhat.
Tipp:
Ne csak akkor szólj, amikor gond van!
Figyelj rá, amikor jól csinál valamit, és mondd is ki:
„Láttam, milyen szépen várakoztál most, ez nagyon ügyes volt!”
Mit tehetsz, ha több gyereket kell egyszerre fegyelmezni?
A testvéres helyzetek külön kihívás, mert a figyelemért folytatott verseny ilyenkor a viselkedésben is megjelenik.
Ha egyik gyerek „rosszalkodik”, a másik gyakran csatlakozik – nem azért, mert akar, hanem mert nem akar kimaradni abból, ami most „fontos”.
Próbáld ki ezt:
- Ne azonnal a hibát keresd, hanem a mögöttes érzést: ki akar figyelmet, ki fáradt, ki éhes?
- Ne azonos büntetést alkalmazz mindenkire, hanem külön beszéld meg velük, mi történt.
- Adj mindegyiküknek naponta pár perc „egy az egyben” figyelmet – már ez is csodát tesz!
A testvérek közötti konfliktusok kezeléséről itt tudhatsz meg többet.
Mi van, ha semmi nem hat?
(Amikor a gyerek látszólag mindent ignorál, vagy lefagy)
Ha a gyerek mintha „kikapcsolna”, nem reagál, vagy csak dacosan ismétli, amit nem kéne – ott általában nem az adott helyzet a baj, hanem a kapcsolat mélyebb szintjén van elakadás.
Lehet, hogy túl sok tiltást, kritikát, rászólást kap, és már nem tud bizalommal fordulni feléd.
Ilyenkor nem a fegyelmezés, hanem a kapcsolódás újraépítése a megoldás.
Így kezdheted el:
- Tölts vele naponta 10–15 percet úgy, hogy nem javítod ki, nem instruálod, csak vele vagy.
- Hagyd, hogy ő vezessen a játékban.
- Mondj minél több pozitív visszajelzést: „Szeretek veled lenni.”, „Jó, hogy most együtt vagyunk.”
A gyerek, aki érzi, hogy biztonságban van, nem a határok ellen, hanem veled együtt akar mozogni.
Miért nem a gyors megoldás a legjobb?
A gyors megoldások (kiabálás, büntetés, odacsapás) leállítják a viselkedést, de nem tanítanak meg semmit.
A hosszú távú megoldások viszont építik a kapcsolatot, az önbizalmat és a felelősségérzetet.
A cél nem az, hogy a gyerek „azonnal engedelmeskedjen”, hanem hogy megértse, miért fontos együttműködni.
A türelem ilyenkor befektetés. Minden egyes alkalom, amikor meg tudod őrizni a kapcsolatot feszült helyzetben, erősíti a gyereked biztonságérzetét és a veled való kapcsolatát is, ami hosszú távon együttműködőbbé teszi a gyereket.
A rászólás nem mindig működik – de nem azért, mert te rossz szülő vagy, hanem mert a gyerek épp tanulja a világot, és közben magát is.
A feladatod nem az, hogy minden pillanatban „leállítsd”, hanem hogy tanítsd, kísérd és kapcsolódj hozzá.
Ne feledd: a legjobb nevelési pillanatok nem a „ne tedd” helyzetekből, hanem az együtt töltött, nyugodt, szeretetteljes percekből születnek.
Ott tanulja meg igazán, mit jelent figyelni, együttműködni és önmagát szabályozni.















Leave A Response