Játékos beszédfejlesztés Szókimondókával

Miller-Ferjentsik Viola a saját kislányának szeretett volna segíteni a nehezen induló beszédfejlődés folyamatában. Játékos módszereket talált ki, amit aztán Lackfi János segítségével öntöttek mesés-mondókás-dalos-társasjátékos formába.

Hogyan is jött a Szókimondóka ötlete?

1A másfél éves lányom beszédfejlődésének kezdetén, mikor először mondott ki új szavakat, szerettem volna segíteni őt ebben a folyamatban és amellett, hogy beszéltem neki, mondókáztam vele sokat, más játékos módját is igyekeztem találni a szótanulásnak. Gondoltam egyet és megmutattam neki leírva is a frissen tanult szavakat. Nagyon hamar megjegyezte a szóalakokat és a szókártyák segítségével sokat játszottunk a szavakkal. Volt köztük olyan szó is, amit még nem tudott kimondani, de egy mozdulattal megmutatta, mi van oda írva. Két hónap alatt hatvan szót ismert így fel – el voltam képedve ettől. Készítettem egy videót is róla, felvettem mindennapi tevékenységeink közben. A filmre kiírtam a szavakat, majd megmutattam a jelentését és kértem, hogy ő is mutassa meg. Imádta nézni és segített neki abban is, hogy el tudja mondani, hogy mit akar aznap csinálni. Rájöttem, hogy a szavakkal is lehet játszani, nemcsak építőkockákkal, vagy babákkal. Innen jött az ötlet, hogy szőjjük a szavakat mondókába, mesébe, dalokba és így játékosan ismerjük meg őket közelebbről. Illetve a szavak is sokat segítenek a mondókák értelmezésében, a világ megismerésében.

Milyen problémákon segíthet a Szókimondóka?

A beszédfejlődés elindításában, a kiejtés javításában, új szavak tanulásában, a kommunikációs készségek fejlesztésében, és interaktív, értelmes közös családi tevékenységek kialakításában, minőségi időtöltés nyújtásában. Főleg akkor, ha a szülők időhiányban szenvednek és nem tudják a kevés közös idő alatt mit csináljanak, amitől fejlődik is gyermekük. Az olvasás előkészítésében és megszerettetésében is segít – így megelőzhet egy sor problémát.

Milyen területeken fejleszti a kicsiket?

Beszéd, mozgás, gondolkodás és érzelmi-szociális képességek.
A beszédfejlesztésre a SzóKiMondóka elemeinek (szókártyák, mesekönyv, film) használatán túl az Útmutatóban is találtok rengeteg tippet, ötletet.
A mozgás fejlesztését a sok mozgásos dal és mondóka segíti, de a SzóKiMondóka zenéje önmagában is táncra indítja a gyermekeket.

A gondolkodás fejlesztését a szóalakokkal való összekapcsolás segíti és ez az érzékek összekötésén keresztül valósul meg, ami ebben az életkorban az egyetlen célravezető folyamat. A gyermek tehát látja a szót, hallja a szót, látja a jelentését is, majd maga is megmutatja, megjeleníti a jelentését (mozog, tapsol, megmutatja a testrészét, stb.) és ki is mondja a szót. A látás, hallás, mozgás, mozgás érzékelés és a beszéd kerül így összekapcsolásra, ami a maradandó tanulás záloga. A szóalakok ismétlésével fejlődik a vizuális memória is, ami az olvasás alapkövetelménye.

Az érzelmi-szociális képességek két módon fejlődnek. Egyrészt sok ölbéli tevékenység, érintés van a SzóKiMondókában (közös olvasás, interaktív film nézés, testrészek megmutatása) és az ölben töltött idő, a sok érintés tölti a gyermek érzelmi tankját. Másrészt a SzóKiMondókával olyan szociális képességeket is megtanul, ami a “kérem-köszönöm” helyzetek varázsa, vagy olyan fogalmak, amelyek segítik őt kapcsolatai kialakításában, megélésében.

Kinek ajánljátok?

Mindenkinek, akinek fontos, hogy gyermeke szépen és jól beszéljen, hogy ismerkedjen a szavakkal, az olvasással, az őt körülvevő világgal szavak és egyszerű kísérletek útján. Aki, a közös játék során fejleszteni is szeretné a gyermekét, de nem tudja, hogyan fogjon neki, mit vegyen, aminek az értelme átlátható és nyomon is tudja követni az eredményeket. Aki óvodába küldi gyermekét és szeretné, ha idegen környezetben is megértenék. Aki szeretné a tanulás szeretetetét kicsi korban megmutatni gyermekének. Azoknak a szülőknek, akiknek elege van az idegen nyelvből lefordított, a magyar kultúrától távol álló játékokból. Aki szeretné, hogy gyermeke játszva váljon az olvasást szerető és a természetet ismerő emberré. Aki külföldön neveli gyermekét, de szeretné az anyanyelv biztos alapjait lerakni.

Hogyan épül fel a Szókimondóka? Miben más ez, mint egy hagyományos társasjáték?

A SzóKiMondóka különlegessége abban rejlik, hogy több elemből áll, és a részek együttes használata olyan ösztönző légkört teremt otthon a szülő és a gyermek közös játéka során, amelyben a gyermek észrevétlenül, játszva fejlődik. Az egyes elemek közötti összekötő kapocs pedig a szavak gyűjteménye. Nem hiába, mi a SzóKiMondókánál a szavakkal játszunk…
A SzóKiMondóka csomagban egy zenés, szórakoztató kisfilmet találtok, amelyben szavakat mutatunk be a jelentésükkel együtt, szövegkörnyezetbe ágyazva. A szavakat magyar gyerekdalok és mondókák tagolják, amelyek részben eljátszósak, részben pedig animálva kerültek bele a filmbe. A dalokat Szalóki Ági és Szász Márk Boka éneklik.

A filmeken megjelenő szavakat szókártyákon mellékeljük, ezek színesek, részben illusztráltak, sokféle játék játszható velük.
A szavakat Lackfi János fűzte mesévé, helyezte át a fantázia világába, az ő sajátos stílusában, magyar szófordulatokat, kifejezéseket használva. A mesekönyvben a már ismert szavak ki vannak emelve, így azok felismerésével az olvasás is értelmet nyer a gyerekek számára. A jelentésük is le van rajzolva, így kapcsolódik össze a szó alakja a jelentésével.
A SzóKiMondóka fejlesztő játék a szavakkal, sokféle tevékenységen keresztül ismerteti meg a gyerekeket a szavakkal és azok jelentésével. Az Útmutatóban további tippeket találtok a gyerekek fejlesztésével, az olvasás előkészítésével kapcsolatban.

Hány éves korú gyerekek játszhatnak vele?

Az ajánlott korosztály 2-5 éves kisgyermekek. Már egy évesen, a járás elindulása után is el lehet kezdeni a játékot a szókártyákkal és a mesekönyvvel, de film nézésével várjuk meg a 2 éves kort.
Külföldön inkább 2-6 éveseknek ajánljuk, hiszen a kétnyelvű gyermekek ebben a korban gyakran el vannak maradva a beszédfejlődéssel, másrészt mivel sok országban ugyanezen módszerrel tanulnak meg a gyerekek olvasni (ami az analitikus-szintetikus módszer, tehát az egész szóalakból kiindulva tanítja a betűket és nem fordítva, nem a szóképes olvasás, amire sokan gondolnak a SzóKiMondóka láttán) nem zavaró, hogy mi is az egész szóalakot bontjuk először szótagokra, majd betűkre.

Hogyan játsszunk vele közösen? Hol a helye a szülőnek a játékban?

A SzóKiMondókában azt is szeretik a szülők, hogy sokfélét lehet vele játszani a gyermek hangulatához, a napszakhoz igazítva a közös játékot. Ha elmélyültebb játékra van lehetőségünk, elővehetjük a szókártyákat. Itt számtalan játéklehetőség van, amit az Útmutatóban részletezünk is. Ha aktívabb, energialevezető időtöltést szeretnénk, tegyük be a zenés kisfilmet és jöhet a közös tánc, együtt mondókázás, éneklés, szófelismerő játék. Ha pedig, például este, a nyugodt légkör megteremtése a cél, összebújhatunk a kanapén és együtt, beszélgetve olvashatjuk a mesekönyvet.

A játék a szülő támogató, irányító szerepére épül, azoknak a szülőknek ad kézzel fogható segítséget, akik szeretnének foglalkozni a gyermekükkel, de nem tudják mit tegyenek nap mint nap a játékos fejlesztésük érdekében, vagy hogyan töltsenek el minőségi időt a gyermekkel.

Egy lehetőség: ha a Szókimondóka webáruházban vásároltok és beírjátok a “GM25” kuponkódot 25% kedvezményt kaptok!

About The Author

Vida Ágnes

Pszichológia és pedagógia szakot végzett, kognitív tudományokból doktorált. 2006 óta foglalkozik csecsemőkori problémákkal, könyvei, tréningjei, tanfolyamai, könyvei szülők tízezreinek segítettek jobban megérteni gyermekük viselkedését és magukat, mint szülőket. Ági nem csak beszél róla, hanem csinálja is: személyesen is segít a hozzá forduló szülőknek és közben még a saját két tizenéves fiát is nevelgeti. Kérdezni szeretnél? Sürgős kérdésekre a Facebook oldalon vagy a blogon tudok válaszolni, ha privátban vagy személyesen szeretnél kérdezni, a beatrix@kismamablog.hu címen tudsz időpontot kérni.

6 Comments

  • Sudárné Anita

    2016. január 21. csütörtök

    Kedves Ági!
    Elsősorban Boldog névnapot! másodszor pedig olyan kérdésem lenne,hogy a kisfiam elmúlt 2,5 éves de nagyon keveset beszél. Mondókázunk, mesét olvasunk nagyon sokat. Mindent megért megcsinál de nem igazán beszél, körülbelül 20 szót mond ami engem kicsit zavar.Hogyan tudnám rá venni, hogy beszéljen? Nagyon szépen köszönöm a válaszod. Tisztelettel

    • Vida Ágnes

      2016. január 24. vasárnap

      Köszönöm 🙂 Ebben a korban, ha 20 szót mond és megérteti magát, nincs semmivel sem lemaradva. Most egyelőre nincs ennél komplexebb mondanivalója, majd, ha lesz, hidd el, el fog kezdeni mondatokban beszélni. Ameddig benne nincs igény erre, nem tudod rávenni, hogy mondatokban beszéljen. Amit most teszel, hogy beszélgettek, mondókáztok, meséltek, az bőven elég.

  • Török-Pál Anita

    2015. május 07. csütörtök

    Kedves Ági!
    Kislányom 20 hónapos. 7,5 hónapos koráig szoptattam. 11 hónaposan kórházba került allergiás tünetekkel, az arcán gennyes kiütések jelentek meg, szteroiddal kezelték, és azt mondták, h valószínűleg tejfehérje allergiája van. 20 hónapos koráig diétán volt. Most csináljuk a hozzátáplálást úgy tűnik nem tejfehérje allergia volt. 15 hónaposan ismét kórházban voltunk. Székletében a normál flóra helyett Klebsiella túlsúly volt, ill. Aeromonás hydrophilia tenyészett ki. Ez állítólag a halak betegsége (nincs akváriumunk). Azóta immunerősítőt adok a lányomnak, Rhibomunilt. Betegségek idején megy a hasa, álmatlanság gyötri. Szeretnék inkább természetes gyógymódokat alkalmazni, félek, hogy a sok egyéb készítmény (Fenistil csepp, Calcilmusc, Nurofen, Stodal szirup stb.)még jobban rontja a bélflórája állapotát. Kúra szerűen probiotikumot is szedett. Ön szerint hogyan és mit adjak neki, ha megtámadja egy nátha?

  • barbybaba

    2015. május 02. szombat

    Kedves Ági’ 15 hónapos a kisfiam és picit aggódom a beszédfejlődése miatt. A következő szavakat használja még csak: apa, baba , mama, bu (busz), el( minden szemetet amit meglát az utcán el, mert egyszer megemlegettem, hogy eldobták a gyerekek), és ha el is megy valaki, abba ( ez, hogy bele kell tenni a kis vödörbe), ég ( a lámpa), nap. utánozza a lovacska hangját, és a traktor a brüüüü, mert imádja. Mindent megmutat, ha koszos a cipője mutatja, hogy meg kell mosni, hogy melegitjük meg a kezünket, milyen nagyra nőljön, hogy hol az okos feje, pocakja, szép zoknija, felsője, tehát mindet ért. és minden utasitást is végrehajt. Mondaná csak minta nem tudna sz, t, k ezeket a betüket még soha nem hallottam tőle. Be fog indulni a beszéd nála??

  • Miller Viola

    2015. április 13. hétfő

    Csináltam egy videót a 2 éves Zoéról szókártyázás közben készült felvételekről. http://www.youtube.com/watch?v=l8f8-8aFNLU
    A szókártyákat nem csak felismerni lehet, hanem a képekkel játszani, színre válogatni, az állatokat megjeleníteni, stb. Erre sok ötletet felsorolunk az útmutatóban.