Ettől lesz egészséges a gyermeked mosolya: Óvakodj a cukortól!

Az egészséges mosolyról szóló sorozat első két részében elsősorban a fogak ápolásával, a megfelelő fogmosás és rendszeres fogászati ellenőrzés fontosságára hívtuk fel a figyelmet. Ebben a részben azonban azzal foglalkozunk majd, hogyan hat ki a táplálkozás a fogak egészségére.

Azt sokan tudják, hogy a cukros ételek fogyasztása növeli a fogszuvasodás veszélyét. Ennek az az oka, hogy a szuvasodást okozó baktériumok cukorral táplálkoznak. Ha a gyermekünk cukros ételeket vagy italokat fogyaszt, a baktériumok lepedék formájában a foghoz ragadnak és savat kezdenek termelni, ami elgyengíti a fogzománcot.

Nem csak ez a baj azonban a cukorral, hanem az is, mert a cukor függőséget okoz és a gyermek viselkedésére is kihatással van. A túlzott cukorfogyasztás következtében a gyermek először felpörög, majd 1-2 óra múltán a vércukra hirtelen leesik, ekkor nyűgössé, hisztissé válhat, gyakran kezelhetetlen dühkitörések is jelentkezhetnek. Ilyenkor újabb édességfogyasztással a gyermek jókedve helyreállítható azonban ez csak időszakos.

A gyermekek ösztönösen kedvelik az édes ízt, hiszen az hasonlít az anyatejhez, azonban a táplálás során törekedjük arra, hogy lehetőség szerint soha ne kapjon cukrozott, édesített ételeket, ismerje meg az ételek valódi ízét. 1-2 éves kor között sok kisgyerek válik egyébként is akaratossá, ilyenkor nagy az esélye, hogy az egészséges ételek helyett inkább az édességeket, tésztákat, péksüteményeket választja a gyerek és hisztizik, ha nem kapja meg ezeket. Emiatt is jobb, ha legalább óvodáskorig egyáltalán nem találkozik bolti édességekkel, nyalókával, csokival, cukrozott üdítővel.

Szerencsére a csecsemők cukrozott teával való itatása már kezd kimenni a divatból, óvatosan kell azonban bánni a babáknak való instant teákkal, mert ezek között van, amiben van cukor. A legjobb innivaló az anyatej és/vagy a tápszer mellett a tiszta víz (fél éves kor alatt a forralt, lehűtött víz vagy babavíz). Nincs szüksége a babának édesített teára, sem gyümölcslére. A legjobb, ha a gyümölcsleveket később is mi magunk készítjük el otthon vagy nagyobb korban a 100%-os préselt, hozzáadott cukor nélküli gyümölcsleveket választjuk. Mindenképpen kerülendő, hogy a gyermek egész nap csak édes italokat fogyasszon és ezeket kapja megnyugtatáshoz is, különösen pedig az, hogy a cukros italt cumisüvegből igya. Míg pohárból ivásnál az italt hamar lenyeli a kicsi, addig a cumisüvegnél hosszasan áznak a fogai a cukros lében, ami megnöveli a fogszuvasodás kialakulásának esélyét.

Gyakori a kisgyerekek kakaóval való itatása is, sok kisgyerek elalvás előtt szívesen iszik egy kicsit. Míg az elalvás előtt fogyasztott anyatej nem rongálja a fogakat, addig a tápszer vagy a kakaó igen, ezért ezek fogyasztása után fogat kell mosni. Ne engedjük, hogy gyermekünk esténként ezen aludjon el, ha mindenképpen szükség van a szopómozgásra az elalváshoz, kapjon vizet, vagy használjunk inkább az altatáshoz cumit!

Ha már cumi: a kicsinek mindig tiszta cumit adjunk és ha leesett, nem célszerű lenyalni és úgy visszaadni, mert a szánkban levő baktériumok a kicsi szájában fogszuvasodást okozhatnak.

Édesség fogyasztása után nem muszáj azonnal fogat mosni, ezt elég reggel és este megtenni, azonban a nyál és a rendszeres, alapos rágás segít a nyáltermelés fokozásában és ezáltal a fogak tisztításában. A cukormentes rágógumik (mint például az Orbit) fogyasztása jó választás lehet, ezeket óvodáskortól már adhatjuk gyermekünknek, de emellett természetesen a kemény, ropogós nyers zöldségek és gyümölcsök rágása is jó hatással bír (alma, répa, zeller, karalábé stb.)

Minden gyermek megérdemli, hogy mosolyoghasson! Ha augusztus 23 és október 7. között vásárolsz Orbit termékeket, vásárlásod 1%-ával az Orbit az SOS Gyermekfalvaknak adományozza. Csaljunk mosolyt minél több gyermek arcára! Csatlakozz hozzánk és segíts te is! Részletek a gyermekmosoly.orbit.hu oldalon.

About The Author

Vida Ágnes

Pszichológia és pedagógia szakot végzett, kognitív tudományokból doktorált. 2006 óta foglalkozik csecsemőkori problémákkal, könyvei, tréningjei, tanfolyamai, könyvei szülők tízezreinek segítettek jobban megérteni gyermekük viselkedését és magukat, mint szülőket. Ági nem csak beszél róla, hanem csinálja is: személyesen is segít a hozzá forduló szülőknek és közben még a saját két tizenéves fiát is nevelgeti. Kérdezni szeretnél? Sürgős kérdésekre a Facebook oldalon vagy a blogon tudok válaszolni, ha privátban vagy személyesen szeretnél kérdezni, a beatrix@kismamablog.hu címen tudsz időpontot kérni.

2 Comments

  • M. B. Viktória

    Reply Reply 2019. július 31. szerda

    Üdvözlöm Ágnes! Szeretném kérni a segítségét. Kisfiam 17 hónapos.Még mindig szopik. 5 hónapos kora óta a hozzátáplálással küzdünk. Kezdettől fogva elég elutasító a gyümölcsökkel, főtt ételekkel kapcsolatban. Péksüteményt, joghurtot elfogad, de azt sem mindig. Gyakran tapasztalom, hogy sokszor a falatot csak tartogatja a szájában nem nyeli le inkább kiköpi, ez miért lehet?
    Van amikor napokig nem akar enni mást, csak a cicit kéri. Általában reggel felkelés után, délutáni alvás előtt, és este elalváshoz kap cicit, de van, hogy többször is kiharcolja. Sokszor azt látom rajta,hogy éhes azért nyűgösködik próbálok neki adni valamilyen ételt, általában abból amit mi is eszünk, nem kéri mintha nem hinné el, hogy azzal is jól lehet lakni, és ő inkább bújik és a cicit követeli. Súlya megfelelőnek mondható, 10.5 kg, és nagyon aktív gyermek ez vígasztal.
    Engem nem zavarna, hogy kéri a cicit ha mellé rendesen enne főtt, ill. egyéb ételeket. Mit tehetnék? Segítségét előre is nagyon köszönöm.

    • Vida Ágnes

      Reply Reply 2019. augusztus 27. kedd

      Mivel jó a súlya és jól fejlődik, valószínűleg semmi baja nincsen a jelenlegi táplálékával. A babák ösztöne tökéletes működik, annyit és úgy fogadnak el, amennyire, amilyen tápanyagokra szükségük van. Az erőltetés, a felnőttekéhez hasonló táplálék bevezetésének siettetése csak szorongásos tünetekhez, elutasításhoz vezet és rossz étkezési szokásokat alakít ki. Azt javaslom, hogy egyelőre kapjon cicit, amennyit csak kér. Mellette, amikor ti esztek, üljön ő is oda és kapjon a ti ételetekből annyit, amennyit szívesen elfogad és nyugodtan eheti önállóan is.
      Mivel néha tartogatja az ételt a szájába, felmerül, nem volt-e korábban szájpenésze, fájdalmas fogzása vagy torokgyulladása (vagy kis megfázása), ami miatt kellemetlen volt számára a nyelés. Ha ugyanis ilyenkor volt egy rossz élménye, annak az emléke megmarad és ez is ronthatja az evési kedvet. Ez azonban csak átmeneti, idővel javulni szokott, ha nincsenek további rossz élmények az evéssel kapcsolatban.
      Most arra kell törekedned, hogy a saját tempójában és ízlése szerint ehessen, nyugodtan kapjon sokszor cicit és mellette napi 3-4x kóstolgassa a többi ételt olyan mértékben, amennyire szeretné, így idővel elmúlnak az ezzel kapcsolatos szorongásai és szívesebben fog enni mindenből.

Leave A Response

* Denotes Required Field