Mitől kell tartanunk, ha rossz a tartásunk?

Előző témáink kapcsán már a fürdőruhaszezonról ábrándozunk ki így ki úgy, azért remélem van, aki vágyai elérése érdekében már sporttáskát ragadott, vagy előszedte a poros fitnesz-lemezeket, súlyzókat és a megvalósítás rögös útját koptatja. De hogyan kerül szóba a rossz testtartás a bikini és napozás kapcsán?

Mitől kell tartanunk, ha rossz a tartásunk?Képzeld el:
Szikrázó napsütés, csillogó napolaj a szépen lebarnult bőrön, a vizes haj finom illata ééééés egy görnyedt hát. Háááát…. Vagy:

– Örülök, hogy megismerkedtünk, gyere együnk egy jégkrémet!
– Köszönöm, most nem tudok felállni, mert annyira fáj a derekam, majd legközelebb. Köszi 🙂

Jó, jó ezek egy kicsit sarkított példák, de azért értitek, hogy mit szeretnék mondani.
Először is a helyes testtartás a különböző súlyzós vagy egyéb gyakorlatok végrehajtásának helyes technikájának alapjául szolgál. Azok a gyakorlatok, amelyeket rossz testtartással végeznek, csakis tökéletlenül végrehajthatók, egyenlőtlen feszülést eredményeznek a test különböző részeiben, ízületeiben, szöveteiben. Ez egy idő után a hatások összegződéséhez vezet és előbb-utóbb sérülést okoz. Korábban már volt szó a tiltott gyakorlatokról. Ha tudom, hogy egy gyakorlat, vagy ízületi szög káros, nem használom, ez nyilvánvaló. De ha a testtartásomban már egyenlőtlenségek vannak, és sokszor ez nem is tudatos, mert az ember megszokja, úgy okozunk sérülést és fájdalmat, hogy nem is vesszük észre, csak mikor már megtörtént a baj.

Másodszor a rossz testtartás stressz a mindennapi életben, néhány szövetet túlhasznál, másokat kevésbé. Az erő és a hajlékonyság kiegyensúlyozatlanságához vezet. Ez rövid idő alatt fájdalmat eredményez, hosszú idő alatt, mivel az ízületet rosszul tartjuk, az adott ízület kóros elváltozását eredményezi, degenerációhoz vezet.

A testtartásért mind az izmok, mind egyéb szövetek együttesen felelősek. Az a jó testtartás, amelyben a különböző testrészek helyesen rendeződnek, így minimális stressz éri a szöveteket. A jó testtartásnál MINIMÁLIS az izomfeszülés, és kevesebb energia szükséges a fenntartásához. Az ízületek és izmok nem túlnyújtottak és nem megrövidültek, egyensúly jellemzi.

Ezt olvasva, persze fölállunk, elballagunk a tükör elé, és szépen kihúzzuk magunkat. Ok. De mi van akkor, mikor súlyzózni kezdünk, vagy kocogni?

Bizony, bizony, már te is rájöttél, hogy kétféle testtartásunk van:

    – egy pihenés, illetve nyugalmi állapot alatti = statikus, és
    – egy mozgás közbeni = dinamikus

A statikus testtartáson könnyebb változtatni, hiszen újra és újra emlékeztetjük magunkat.

Azonban a dinamikus testtartást tanulni kell, és komoly testtudatot igényel.
Páran közületek még emlékeztek nagyszüleink tanácsára, hogy tégy egy könyvet a fejed tetejére, és járj úgy, hogy ne essen le. Na hány másodpercig sikerült? 🙂

Még több írást olvashatsz Pataki Beátától itt: astoriafitness.blog.hu

About The Author

Vida Ágnes

Pszichológus, babapszichológus. 2006 óta foglalkozik csecsemőkori problémákkal, könyvei, tréningjei, tanfolyamai, könyvei szülők tízezreinek segítettek jobban megérteni gyermekük viselkedését és magukat, mint szülőket. Ági nem csak beszél róla, hanem csinálja is: személyesen is segít a hozzá forduló szülőknek és közben még a saját két kisfiát is nevelgeti. Kérdezni szeretnél? Sürgős kérdésekre a Facebook oldalon vagy a blogon tudok válaszolni, ha privátban vagy személyesen szeretnél kérdezni, a beatrix@kismamablog.hu címen tudsz időpontot kérni.

1 Comment

  • virág

    2009. március 02. hétfő

    Nekem is nagyon rossz a testtartásom és fáj is miatta a hátam. Jártam akkoriban gyógytornára de sajnos nem segített. Jobb azóta sem lett. Sajnos. 🙁