Hogyan alapozd meg a pozitív gyermeknevelést az első évben?

A szeretetteljes nevelés és a jó kapcsolat megalapozása az első évben kezdődik. Így csináld:

#1 Építs bizalmat!

Dédelgetés, simogatás, válaszkészség. Figyelj a baba igényeire, menj és segíts neki. Vedd fel, ha sír, szoptasd igény szerint! Az olyan tanácsok, hogy hagyd sírni, ne vedd fel, etesd óra szerint a baba természetes ösztöneivel szemben mennek és rombolják a bizalmat.
Ne most akard “megnevelni”, ne várd el, hogy gyorsan alkalmazkodjon! Még kicsi ehhez.

#2 Figyelj és ismerd meg őt!

Az első hetek-hónapok arról szólnak, hogy megismeritek egymást.
Sokan hamarabb cselekszenek, kapkodnak, kísérleteznek, miközben elfelejtenek figyelni arra, mit is szeretne mondani a baba valójában.
Te őt ismered meg azáltal, hogy a közeledben tartod és kifigyeled az igényeit, a szokásait a jelzéseit.
Ő pedig téged: beszélgess a babával sokat, mosolyogj rá, hogy megismerje a hangsúlyodat, a mimikádat. Ő még ezekből tájékozódik a világban, jobban megérti, mit szeretnél tőle, ha van módja megismerni.

#3 Bánj tisztelettel a babával!

A babákkal sok mindent csinálunk, amit ők még nem tudnak kontrollálni, nincs beleszólásuk. Megfürdetik őket, megtörlik a pofijukat, bepelenkázzák, felöltöztetik és a többi – anélkül, hogy szóltak volna, mi történik. Könnyebben alkalmazkodik a kicsi a szokásokhoz később, ha nem csak úgy történnek vele a dolgok, hanem előre elmondják neki, mi fog történni. Ez növeli a biztonságérzetét és együttműködőbbé teszi őt.

#4 Ne feledkezz meg magadról!

Szülőnek lenni nehéz és a kicsik sok figyelmet, energiát igényelnek. Ahhoz, hogy képes legyél pozitívan nevelni, szükséges, hogy amikor csak lehet, pihenj. A szabad levegő, a sport, egy hobbi, a találkozás barátokkal, a baba-mama klub egyaránt feltölthet. Ha nincs lehetőséged másra hagyni a babát, vele együtt is tudsz pihenni – ha fejben “pihenő üzemmódra” kapcsolsz.
Pihenj fejben is: ne csak azon agyalj, mit miért csinál a baba, az is kikapcsol a megszokottból, ha valami egészen másra gondolsz, például tervezgeted a családi nyaralást, a hétvégi kirándulást, a szoba átrendezését, a hobbidat, a születésnapot…

Hidd el: jobb szülő tudsz lenni, ha magadra is gondolsz! 🙂

About The Author

Vida Ágnes

Pszichológus, babapszichológus. 2006 óta foglalkozik csecsemőkori problémákkal, könyvei, tréningjei, tanfolyamai, könyvei szülők tízezreinek segítettek jobban megérteni gyermekük viselkedését és magukat, mint szülőket. Ági nem csak beszél róla, hanem csinálja is: személyesen is segít a hozzá forduló szülőknek és közben még a saját két kisfiát is nevelgeti. Kérdezni szeretnél? Sürgős kérdésekre a Facebook oldalon vagy a blogon tudok válaszolni, ha privátban vagy személyesen szeretnél kérdezni, a beatrix@kismamablog.hu címen tudsz időpontot kérni.

2 Comments

  • Bari Bernadett

    Reply Reply 2017. június 23. péntek

    Kedves Ágnes!
    11 hónapos múlt a kislányom. Kb 1 hónapja volt egy garatgyulladása,ami miatt 4-5 napig igen nehéz éjszakáink voltak. Előtte sem volt mindig ébredés vagy felsírás mentes az alvás,de az esetek többségében boldogultunk. Azonban az elmúlt hónap igen megterhelő volt a családnak. Az elalvással még nincs is nagy gond, átlag egy felébredéssel az rendben van.9-10 òra közt elalszik. Viszont 1-3 közti időpontban felébred egy ideje.Átmegyek, pròbálom a kiságyában megnyugtatni,ami látszatra sikerül is, aztán egyszercsak átfordul és már kapaszkodik is állásba. Ezzel “szòrakoztatja magát” 2-3 òràn keresztül mire visszaalszik nehezen. Cicire is tettem, de csak 1-2 percig kér,így gondolom nem éhes. Ha kimegyek a szobábòl ordít,ha apa megy be hozzá a folyamat uez,csak a lefolyása rövidebb.Tényleg mindenr próbáltunk, de bevallom így egy hònap elteltével egyre kimerültebbek ès türelmetlenebbek vagyunk. Napirendje sincs igazán emiatt,mivel az össze-vissza ébredés miatt minden tolòdik.Köszönöm előre a válaszod!

    • Vida Ágnes

      Reply Reply 2017. június 27. kedd

      Ebben a korban a nagyobb változások, pl. egy betegség, gyakran váltanak ki hasonló alvászavarokat. Az egyik, ami segíthet, ha átviszitek hozzátok és veletek alszik tovább, gyakran ilyenkor ugyanis az a baj, hogy a betegség miatt “anyásabb” lesz a kicsi és ezt éjszaka is igényli. Nappal is lehet az átlagosnál többet szeretgetni, “babázni” vele, néha ez is segít kielégíteni ezt az érzelmi igényt. Meg lehet próbálni azt is, hogy lefekvés előtt kap egy csésze Rooibos teát a jobb alvás elősegítésére. Mivel most nagy meleg van, lehetséges, hogy ez is hozzájárul az éberebb alváshoz. Éjszakára legfeljebb egy body legyen rajta, de ha a lakásban 26-27 fok vagy annál melegebb van, egy pelust és egy vékony tetrapelus takarónak is elég lehet. Lefekvés előtt a fürdővize is lehet a szokásosnál hűvösebb, ez is segíthet a nyugodabb alvásban.

Leave A Response To Vida Ágnes Cancel reply

* Denotes Required Field