Fiús és lányos játékok

Vajon nagy probléma, ha egy kisfiú babázik? Vagy ha egy kislány autókkal játszik? Egyáltalán, hogyan alakul ki a nemek szerinti játék, csak a szülőkön múlik vagy a genetikán is?

Gyakran a fiús vagy lányos játékok kérdése már csecsemőkorban eldöntetik: a kislányoknak pasztell színű forgót vesznek a kiságy fölé és tündérkés csörgőt, míg a fiúknak kisautós, repülős játékok és legfeljebb egy kismackó jut. Vannak azonban szülők, akik elhatározzák, az ő lányuk nem fog rózsaszínben járni és Barbie babával játszani, aztán a 2-3 éves kislány egyszer mégiscsak elkezd babázni, holott még nem jár közösségbe, honnan is tudhatná, hogy neki “babázni kell”? Vagy példaként hozhatnám a 8 hónapos fiamat is, akinek nem volt egyetlen autója sem, mégis egy nap azt láttam, hogy a műanyag gumi építőkockát tologatja a szőnyegen és brümmög hozzá – ekkor jöttem rá, hogy egy fiúgyereknek bizony kisautóra van szüksége.

Alapvetően az, hogy mivel szeret játszani a gyermek az alap adottságaitól és a környezetétől is függ. Nagyon leegyszerűsítve: vannak olyan gyerekek (fiúk és lányok egyaránt), akik szeretnek “gondoskodó” típusú játékokat játszani (ide tartozik a babázás, és a szerepjátékok is), és vannak gyerekek, akiket a világ működése érdekel, mondhatni “technokraták”, ők kisautóval, járművekkel, építőkockával, konstruktív játékokkal szeretnek inkább játszani. A lányok többnyire “gondoskodó” beállítottságúak, de ennek más-más lehet a mértéke minden lánynál, köztük is akadnak “technokraták”. A fiúk alapvető tulajdonsága “technokrata”, de vannak közöttük gondoskodóbbak is.

Sokat tesz az alap tulajdonsághoz hozzá az is, milyen a környezet. Ha egy fiúnak nagyobb lány testvérei vannak, többet babázhat, egy kislány, akinek fiútestvérei vannak, többet fog autózni, építőzni. Azokban a családokban, ahol a szellemi képességeket tartják fontosabbnak, a gyerek érdeklődése is könnyebben elmehet a konstruktív játékok felé, míg ahol a társasági kapcsolatokon, az egymáson való gondoskodáson van a hangsúly, esetleg kisebb testvérek vannak, ott a kisfiú-kislány egyaránt többet babázhat, jobban kedvelheti a szerepjátékokat.

Iskoláskorra általában már a nemüknek megfelelő játékokat játsszák gyakrabban a fiúk és a lányok is, ilyenkor ugyanis már erősebb a közösség, az osztálytársak nyomása is, azonban itt is előfordulhatnak kirívó esetek. Például az a kisfiú, aki túlnyomórészt lányokból álló osztályba került, ahol a fiúk nem fogadták be, ezért még felső tagozatban is inkább babázott a lányokkal, mert így fogadta be a lányok közössége.

Ha a gyermeked hisztizik és nem érted miért, ha mindenki osztogatja a tanácsokat és ettől folyton elbizonytalanodsz, ha nem érted, miért akaszt ki néha teljesen a gyermeked és miért mondasz olyasmit neki, amit később magad is megbánsz…Tudok segíteni neked. Katt ide a megoldásért >>

About The Author

Vida Ágnes

Pszichológus, babapszichológus. 2006 óta foglalkozik csecsemőkori problémákkal, könyvei, tréningjei, tanfolyamai, könyvei szülők tízezreinek segítettek jobban megérteni gyermekük viselkedését és magukat, mint szülőket. Ági nem csak beszél róla, hanem csinálja is: személyesen is segít a hozzá forduló szülőknek és közben még a saját két kisfiát is nevelgeti. Kérdezni szeretnél? Sürgős kérdésekre a Facebook oldalon vagy a blogon tudok válaszolni, ha privátban vagy személyesen szeretnél kérdezni, a beatrix@kismamablog.hu címen tudsz időpontot kérni.

1 Comment

  • SZASZ EDIT

    2011. február 08. kedd

    nagyon jo ,koszonom szepen ,mindig orommel tolt el ha olvasom a leveleket