Miért nem akar elaludni a baba, amikor már majd lecsukódik a szeme?

Láthatóan fáradt a babád. Nyűgös, kimerült, sírdogál, mégsem tudod elaltatni. Mi okozza ezt? Mit lehet tenni ilyenkor?

A túlfáradás a fáradtság és a kimerültség közötti állapot. Ez a fizikai fáradtság állapota, amely aktiválja a stressz-válasz rendszert.

A túlfáradt baba túl fáradt ahhoz, hogy elaludjon (tudom, ez ellentmondás) és pörögni, nyüzsögni kezd. Ha mégis sikerül elaludnia, hamarosan felébred és ismét nehezen alszik el. Minél fáradtabb a baba annál nehezebben alszik el. Ő még nem tudja irányítani vagy kifejezni magát, ezért amikor túlfárad, nem tud mit kezdeni a helyzettel és csak sír, vagy játszik, érdeklődik, aztán egyszercsak hirtelen nyűgössé válik, az álmosság jeleit mutatja, de amikor elaltatnád, megint csak sírni kezd.

Miért fáradthat túl a baba?

A túlfáradás leggyakrabban előforduló oka pontosan a túl kevés alvás. Ez így egy saját farkába harapó kígyó: a baba nem alszik eleget, ezért fáradt, ezért még kevesebbet tud aludni. De mennyi is a túl kevés? Számtalan táblázat van a baba alvásigényéről, de természetesen nagy egyéni eltérések lehetnek ezzel kapcsolatban. A legtöbbet az segíthet, ha megfigyeled, hogy a babánál nagyjából milyen hosszú az az idő, amennyit ébren tud lenni anélkül, hogy az álmosság első jeleit mutatná. Újszülöttkorban ez az evést követően még nagyjából 45-60 perc, fél éves korban kb. 2-3 óra, 1 éves kor körül nagyjából 5 óra, 2 éves korra 6-7 óra. Délelőtt többnyire rövidebb ez az idő, délután és este hosszabb.

Sokan azt hiszik, az ásítás, a fül- és orrdörzsölés az álmosság legfőbb jelei, de sok baba ezeket nem csinálja vagy már jóval korábban mutatja, mint ahogyan elálmosodna. Biztosabb jel az, hogy ahogyan a baba elálmosodik, egyre nyűgösebb lesz. A korábbi tevékenységei már nem kötik le, kézben tartva is nyűgösködik, már te sem tudod lekötni se figyelemeltereléssel, sem játékkal. Ez az a pont, amikor a legkönnyebben el lehet altatni.

Nem látod a kicsi alvásában a rendszert? Érdemes néhány napig feljegyzetelned, hogy mikor jött el nála az a pont, amikor az álmosság jeleit kezdte mutatni, így objektívebben láthatod majd, mi is benne a rendszer (mindig szokott lenni, csak amikor benne vagyunk és aggódunk, miért nem alszik, mi lehet a gond, nem vesszük észre)

Ha a baba nem alszik el akkor, amikor már nagyon álmos, a szervezete kortizolt és adrenalint kezd el termelni, ami ébren tartja őt, ez pedig ébren tartja őt, ugyanakkor stressz alakul ki náluk.
Ha ilyenkor magában sírni hagyják a babát – ahogyan sajnos a mai napig több könyv és gyakran még szakemberek is javasolják – még több kortizol termelődik és a baba további stresszt él át. Ha ez rendszeresen megtörténik és a baba ilyenkor nem kap segítséget, nem veszik fel, nem nyugtatják meg, a magas stresszhormon szint állandósul a szervezetében és talán az altatási gondok megoldódnak (a kicsi beletörődik, hogy nem kap segítséget és álomba sírja magát), de ingerlékenyebb, agresszívebb lesz, rosszabbul viseli a kudarcokat és ennek a hatásai még 6 éves korban is kimutathatóak.

Honnan tudhatod, hogy túlingerelt a babád?

1. Érzelmi hullámzások: a baba viselkedése hol vidám és érdeklődő, aztán hirtelen átvált sírós-nyűgösbe.

2. A szemét és a fülét dörzsöli, a haját húzogatja, piszkálja

3. Ásít, lehajtja a fejét a válladra, odabújik.

4. Kerüli a szemkontaktust vagy a semmibe réved a tekintete.

5. A teste sokszor merev és feszes ilyenkor, a kezét ökölbe szorítja.

6. Csak rövid ideig tud egy dologra koncentrálni, a kedvenc játékai sem kötik le.

7. Nem tud enni: ha szoptatod, nehezen harap rá a mellre, forgolódik rajta, nem találja a helyét (túl fáradt enni, hiszen a szopizáshoz nagy energia kell különösen újszülöttkorban). Ha már kanalas vagy darabos ételt eszik, ledobálja, játszik vele.

8. Dühösen dobálja a játékait vagy más tárgyakat.

9. Magát nyugtatja: például az ujját szopizza, a kabalaállatkáját keresi.

10. Testi jelek:
– tüsszentés,
-csuklás,
izzadó tenyér,
– gyorsan veszi a levegőt,
– elkékülhet a szája.

Gyakran előfordul, hogy ezeket a jeleket a fogzásnak vagy a hasfájásnak tulajdonítják és ezeket próbálják kezelni, holott a baba csak álmos és segíteni kell neki ellazulni és álomba merülni.

Mit tegyél, ha a babád túlpörgött és nem tud elaludni?

Ezt a problémát nem lehet egy lépésben megoldani és ne is akard erőltetni, hogy mostantól mindenképpen egyedül és minden segítség nélkül aludjon el. Első körben az lenne a fontos, hogy el tudjon lazulni és el tudjon aludni VALAHOGYAN, aztán amikor már kipihente magát és beállt valamiféle rendszer az életében, utána lehet elkezdeni arra törekedni, hogy az altatás minél könnyebben és gyorsabban menjen.

1. Segíts neki ellazulni!

Figyeld ki, mikor álmosodik el (a fenti jelek segítenek) és amikor ezt látod rajta, kezdd el az altatást! A szobáját sötétítsd be, csökkentsd le a külső ingerek számát (ne szóljon a tévé, ne menjen a számítógép a szobájában, ne akard játékokkal szórakoztatni stb.).

Az elalvás előtti időszakban lehetőség szerint már ne legyen olyan aktív a kicsi környezete. Ne szóljon a tévé, ne nézzen mesét, ne legyen elől ezer féle játék! Altatás előtt lehet egy kis lazulós idő, “csendespihenő”, ami segíti a váltás az aktív játék és az elalvás-altatás időszaka között. Ilyenkor játszhattok ölbéli játékokat, nézegethettek mesekönyvet, olvashatsz neki mesét, lefekhettek a nagyágyra és beszélgethetsz vele vagy mondhatsz neki mondókákat. Ez a kis nyugodtabb átmeneti időszak segít kikapcsolni a pörgős ingerkereső üzemmódból és segíteni ráhangolódni a következő fázisra.

Érdemes kifigyelni, hogyan szeret aludni a baba. Sok baba jobban alszik, ha hason alhat, így ugyanis kevesebbet lát, könnyebb kizárnia a fölösleges ingereket és a saját mozgása is zavarja. A hanyattfekve altatott babákat általában a saját mozgásuk tartja ébren, egészen fél éves korig az akaratlan karmozgásaiktól (még nem tudják kontrollálni) ijednek meg és erre félálomból újra meg újra felriadnak. Ezen segíthet, ha egy takaróba csomagolod pólya-szerűen (nem kell szorosan bepólyálni, a lényeg, hogy a karjaival ne tudjon csapkodni, de létezik már olyan rugalmas pólya is (Minimo Baby), amit kifejezetten ennek a problémának a megoldására fejlesztettek ki és később hálózsákként is használható.

Az ellazulásban segíthet a fehér zaj is. Ez gyakorlatilag bármilyen zúgás lehet (pl. ventillátor vagy erre a célra kapható tengerzúgás cd vagy hangszimulátor), de ne túl hangos (szóval ne a porszívót használd erre a célra, mert fellázadhatnak a szomszédok 🙂 )

Vannak babák, akik könnyebben megnyugszanak testközelben (kis dédelgetés, hordozókendő, esetleg szopi stb.), ez is lehet az ellazulás eszköze. A lényeg az, hogy figyeld meg, ő milyen módon tud a legkönnyebben és a leggyorsabban megnyugodni és ellazulni.

2. Aludjon el BÁRHOGY!

Az első időszakban (ha már régóta húzódik az álmos, de nem alszik el – probléma, adj ennek mondjuk egy hetet) ne akard, hogy mindenképpen könnyen és gyorsan aludjon el, vagy úgy, ahogyan neked a legkényelmesebb, inkább arra törekedj, hogy el tudjon aludni, amikor álmos és kipihenje magát. Ha ez néha csak a babakocsiban, a hintában vagy kendőben sikerül csak, az se gond, a lényeg, hogy kipihenje magát, megszűnjön a túlfáradás és kialakuljon valamiféle altatási rend.

3. Alakíts ki elalvási rutint!

Ha kipihente magát és kifigyelted, hogyan tud a legkönnyebben ellazulni, kezdd el kialakítani az elalvási rutint. A rutin lényege, hogy alvás előtt mindig ugyanaz a cselekvéssorozat történjen.

Ennek kettős célja van:

1. A baba el tud lazulni (tehát a rutin olyan dolgokból álljon össze, amik őt lelassítják, ellazítják, pl. este a fürdetés, a babamasszázs, napközben a sötétítés, meseolvasás vagy dúdolás, susogás, fehér zaj)

2. A baba a tevékenységek sorrendjéből felismeri mi következik most és könnyebben el tud aludni.

4. Rugalmasan alkalmazkodj a változásokhoz!

Mire az ember kialakít egy-egy ilyen szokást, a baba már tovább is lép egy másik fejlődési szakaszba, ez természetes. Pihenésre azonban szüksége van minden életkorban és függetlenül attól, hogy mennyi idős, rosszul viseli a túlfáradást.

Az ébrenléti időszakok megnyúlásával a 4-5szöri nappali alvásból idővel 3, majd 2 nappali alvás lesz, 1-2 éves kor között valamikor pedig lassan áttér az egyszeri nappali alvásra. Az átmenetek kezeléséről és felismeréséről itt írtam részletesebben.

Fontos tehát, hogy

About The Author

Vida Ágnes

Pszichológus, babapszichológus. 2006 óta foglalkozik csecsemőkori problémákkal, könyvei, tréningjei, tanfolyamai, könyvei szülők tízezreinek segítettek jobban megérteni gyermekük viselkedését és magukat, mint szülőket. Ági nem csak beszél róla, hanem csinálja is: személyesen is segít a hozzá forduló szülőknek és közben még a saját két kisfiát is nevelgeti. Kérdezni szeretnél? Sürgős kérdésekre a Facebook oldalon válaszolok, a blogon a hozzászólások között nem. Ha a kérdésed hosszabb vagy privátban szeretnél kérdezni, kéthetente az online fogadóórán tudsz kérdezni.

6 Comments

  • Aknai Georgina

    Reply Reply 2017. május 14. vasárnap

    Kedves Ági!
    A segítségesre lenne szükségem. 4 hónapos a kisfiam, és 3-4 napja bajban vagyunk az elalvással. Eddig mindig az oldalára fektetve aludt el, amikor befordítottuk tudta hogy alvás van, kicsit cumizott még aztán elaludt. Pár napja viszont ha az alvásidő eljön, ugyanaz a menet, oldalra fordítás és üvölt. Álmos, mindent ugyanúgy csinálunk, mégsem jó. Kézben alszik el, amire nagyon nem szeretném rászokatni. Minden egyes alvásnál próbálkozunk, de csak az a vége, hogy nagyon sír, és akkor marad a ringatva altatás. Tápszeres baba, egy hete próbálkozunk pár kanál almával vagy répával, most olvastam egyik cikkedben, hogy még esetleg korai, ezzel le is fogunk állni. A másik dolog ami lehet, hogy lehet mozognak a fogcsírái, mert már régóta folyik a nyála és folyton a kezét csócsálja. Viszont nem sír, hogy esetleg fájna neki.
    Fogalmunk sincs hogy miért változott meg, miért nem jó az eddig bevett szokás.
    Nagyon sokat is iszik egy nap, 4-5 dl teát vagy vizet. Mindegy mi csak folyjon.
    Nagyon köszönöm a válaszodat, remélem tudsz segíteni, mert neki is jobb lenne, ha ugyanúgy a megszokott módon tudna elaludni, és persze nekünk is.
    Üdvözlettel: Aknai Georgina

    • Vida Ágnes

      Reply Reply 2017. május 16. kedd

      Mivel most kezdtétek a kóstolgatást és az alvásprobléma is most lépett fel, egyértelmű a helyzet. Hagyjátok el a kóstolgatást (még korai) és néhány nap alatt visszaáll a rendszer. Addig pedig ragaszkodjatok a régi rendszerhez! Ha sír, simogasd, add vissza a cumiját, de ne vedd ki a kiságyból, így hamar visszatér a régi szokáshoz.

  • Anna

    Reply Reply 2017. május 03. szerda

    Kedves Ágnes!

    Az én kisfiam 4,5 hónapos és nem tudom jól alakítottuk e ki a napi rutinját, ami úgy néz ki, hogy
    – 3 és 5 óra között valamikor megébred, mert éhes (van olyan is, hogy 3 órától csak a cumit kéri fél óránként és reggel 6 körül sír, hogy éhes- ezen hogyan tudnánk változtatni? Nem kellett volna cumit adni neki?)
    – evés után általában egyből elalszik és változó, hogy mikor ébred meg, 6 és 8 között valamikor. Ez ugyebár attól függ, mikor éhezik meg hajnalban. Ilyenkor általában nem fogadja el a tápszert (sajnos már nem tudom szoptatni).
    – 9 és 10 óra között ismét elálmosodik és 11 óra körül ébred, eszik ismét.
    – délután 13 és 15 óra között szokott ismét aludni 1,5 órát, utána eszik
    – és 17 óra körül ismét az álmosság jeleit mutatja, de nagyon nehezen tudjuk elaltatni (csak a mi ágyunkban alszik nappal) és max. 30 percet alszik. Utána meg szoktam kínálni a tápszerrel, van amikor csak 30 ml-t eszik, van hogy 100 ml-t.
    – este 20 óra körül szoktuk fürdetni és fürdés után mindig éhes, 200 ml körül eszik. 22 óra körül már alszik.

    Jó ez így? Nem kellene valamit változtatni? Reggel mièrt nem akar enni? Tudnánk valamit tenni az ellen, hogy éjszaka ne kèrje olyan sokszor a cumit?

    Egyébként szépen gyarapodik, mosolygós.
    Azt kifelejtettem, hogy magától csak fél órákat tud aludni és úgy alszik vissza, ha lefekszünk mellé és fogja a kezünket. Viszont a késő délutáni alvásnál már ez sem segít.

    Válaszát előre is köszönöm!

    Üdvözlettel: Anna

    • Vida Ágnes

      Reply Reply 2017. május 14. vasárnap

      Nem a cumi miatt ébred, hanem azért, mert éhes. Etesd meg az első ébredésnél és meglátod, utána tovább fog aludni, nem ébred fel olyan gyakran.

      Egyébkén jó a napirendje, ha nem kér rögtön reggel ébredés után enni, az sem gond, egyen amikor éhes, nem kell erőltetni 🙂

      • Anna

        Reply Reply 2017. május 14. vasárnap

        Nagyon szépen köszönöm a választ!!! 🙂

    • Aknai Georgina

      Reply Reply 2017. május 16. kedd

      Kedves Ági!
      Nagyon köszönöm a válaszodat 😊

Leave A Response

* Denotes Required Field