Hiszti az éjszaka közepén: Mi okozza? Mit lehet tenni?

Nappal sem könnyű kezelni a hisztiket, de éjjel, álmunkból felriadva, még nehezebb. Kisgyerekkorban azonban néha előfordul, hogy a gyermek az éjszaka közepén felriad és nem csak sír, hanem hangosan hisztizik, eltol magától, semmi sem jó neki, nehezen lehet megnyugtatni. Talán rosszat álmodott? Vagy ez egy rossz szokás lenne? Mi állhat a háttérben?

Ahogyan csecsemőkorban számtalan oka lehet az éjszakai sírásoknak, úgy kisgyermekkorban is, azonban egészen más az, amikor csak felriad a kicsi, iszik és visszaalszik, vagy esetleg enni kér (másfél-2 éves korig sok baba igényli még éjszakánként vagy hajnalban az étkezést, mert még kicsi a gyomra és megéhezik) vagy, amikor felsír éjjel, mert fáj a foga, de a közelünkben megnyugszik egészen más, amikor felriad és hangosan hisztizik, hosszasan nem tud megnyugodni, nem engedi, hogy segítsünk neki, vagy engedi, de nem nyugszik meg tőle.

A hangos-hisztis éjszakai felriadások kétfélék lehetnek:

1. A kicsi félálomban sír, ki sem nyitja a szemét vagy kinyitja, de nem reagál semmire. Ez az ún. pavor nocturnus jelenség, amiről itt írtam bővebben.

2. A kicsi felébred, beszél, reagál, de közben láthatóan nyugtalan, sírós, hisztizik. Ez utóbbi különösen 1-2 éves kor között gyakori, de még később is előfordul.

Mi okozza?

  • 1-2 éves kor között hihetetlen nagy fejlődésen esik át az idegrendszer és az agy. A gyors fejlődés következtében a kisgyermek számára különösen nehéz “kikapcsolni”, néha még éjszaka is “dolgozik a rendszer”. Amikor a kicsi a mélyalvási ciklus végére ér, felriad, többnyire ez az időpont hajnalban vagy éjjel 1-2 óra után jelentkezik, amikorra már legalább 4-6 órát aludt egyfolytában.
  • Ebben a korban a kisgyereknek rengeteg belső feszültséggel is meg kell küzdenie, hiszen ekkor találkozik elsőként a saját korlátaival. Gyakran láthatod rajta azt, mennyire idegesíti, ha valamit nem tud megcsinálni és feszült amiatt is, hogy sok mindent szeretne már közölni velünk, de még nem tud igazán jól beszélni, pontosan kifejezni magát.
  • Ha sok változás van a kicsi életében (pl. bölcsi- ovikezdés, testvér születése, költözés, új élmények), gyakrabban fordulnak elő ilyen ébredések. Gyakran mondják, hogy “biztosan csak figyelmet szeretne a gyerek, azért csinálja”. Nos, ez nem teljesen igaz. Egészséges, kiegyensúlyozott gyerek nem kel fel csak azért, mert anyát szeretné látni. De, ha változások vannak az életében, amik megviselik, akkor segítségre van szüksége ahhoz, hogy feldolgozza őket. Ha ezt a segítséget, plusz figyelmet napközben nem kapja meg, éjjel feszültebb lesz és könnyebben felriad, a visszaalváshoz pedig természetszerűleg anya figyelmét kéri.
  • Sokan gondolnak arra gyermekük viselkedését látva, hogy talán rémálmok gyötrik. Az álmok nagyjából 2 éves kor után kezdenek el tudatosulni a gyermekben, ekkor kezd el fejlődni a fantáziája és ő még úgy látja, hogy a fejében levő gondolatok valóságosak, ezért ijed meg tőlük. Mélyalvásban viszont nincsenek álmok és 1,5-2 éves kor után az éjszakai felszínesebb alvási szakaszokban is mélyebben alszik már a kicsi, mint korábban, ezért akkor gyanakodhatunk rossz álmokra, ha a kicsi jellemzően mindig hajnalban ébred fel (ilyenkorra már felszínesebben alszik, ezért tudatosulnak az álmai és felriadhat rájuk).
  • A hisztis ébredések gyakori oka a túlfáradás. A kicsi nappal sem tudja kipihenni magát, este sem fekszik le időben (talán azért, mert ilyenkor is hisztizik, tiltakozik a lefekvés ellen, ami a már fent említett gyors idegrendszeri fejlődés, az állandó ingerkereső üzemmód következménye) és ez az állapot néhány nap alatt túlfáradáshoz vezet, amire az éretlen idegrendszer ellentmondásos módon azzal reagál, hogy a kicsi még inkább pörögni kezd és éjjel sem tud leállni. Ennek a helyzetnek a megoldásáról itt írtam
  • A leggyakrabban előforduló ok (sokszor a többi okra ráerősíthet): a túl sok inger. A mai világ ontja magából az ingereket: tévé, számítógép, számtalan tárgy a lakásban, játékok, háztartási eszközök zúgása, villózó fények a kirakatokban, rengeteg ember a bevásárlóközpontban és a többi. Mi már észre sem vesszük, de egy kisgyerek, aki amúgy is keresi az ingereket, könnyen túltelítődik ettől.

Mit lehet tenni?

1. Igyekezz csökkenteni a kicsi életében a felesleges mesterséges ingereket!

Ne menjen a tévé “csak úgy” (különösen este, a lefekvés előtti időben), ne nézzen túl sok mesét! Tegyétek el a felesleges játékokat, amik csak a kupihegyeket növelik (ezt te is szeretni fogod) 🙂 Érje őt minél több természetes inger: menjetek sétálni, játszótérre, gyűjtsetek leveleket, gesztenyét, kavicsot! Bevásárláskor ne töltsetek sok időt egyszerre egy helyen, szerencsésebb a hipermarket helyett a piacra menni vagy nyitott bevásárlóudvarokba, ahol több kisebb üzletet jártok végig egymás után.

2. Ne legyen túl sok program az életetekben!

Ahogyan téged is frusztrál, ha mindig rohanni kell valahova, úgy a gyermeket is. Egy-egy sűrűbb nap után legyen egy pihenőnap, amikor nem muszáj sehova határidőre elindulni. Ha a gyermeknek nagyobb testvére van, akit reggel be kell vinni az iskolába-óvodába és érte kell menni, a kisebb testvér napközben kapjon lehetőséget a szabad játékra.

3. Gondoskodj a napközbeni pihenésről!

Az ember úgy gondolja 2-3 évesen már lehet kicsit lazább, majd alszik a gyerek, ahol tud, de valójában a kisgyereknek nagyon fontos az az egy nappali alvás és ragaszkodik az időponthoz. Ne ébresszük fel belőle soha, igyekezzünk mindig hazaérni akkorra, amikor eljön az ideje (ha idegen helyen vagytok, akkor is teremtsd meg a zavartalan délutáni alvás feltételeit).
Ha nehezen alszik el ilyenkor, segíthet, ha lefekszel vele a nagyágyra, mesét olvasol neki és hozzádbújva alhat el. Nem kell kötelezően mindig aludni, ha nem sikerül, de minden nap legyen egy kis csendespihenő, ez is segíthet, hogy nyugodtabbak legyenek az éjszakák.

4. Ha éjszaka felkel, hisztizik, nyugtasd meg, maradj mellette, de ne gyújts lámpát és legyél unalmas, ne engedd meg, hogy felkeljen és játsszon ilyenkor! Ha rájön, hogy nincs semmi érdekes az ébren maradásban könnyebben visszalszik majd, mintha rászokik, hogy ilyenkor lehet egyet játszani.

5. Sokszor segít, ha ilyenkor magad mellé fekteted és együtt alszotok tovább. Ha korábban nem aludtatok együtt az első pár alkalommal talán még nem fog neki menni, szokatlan lesz a dolog, de ha látja, hogy te is alszol, ő is gyorsabban megnyugszik majd.

6. Léteznek olyan gyógyteák és illóolajok, amik megkönnyíthetik ezt a helyzetet. A citromfű és a rooibos tea egyaránt adható esténként (az előbbi csak akkor, ha nem allergiás a gyermek), illetve meg lehet próbálni levendula illóolajat párologtatni a szobában (hidegen). Azonban ne várjuk azt, hogy ezek azonnal megoldják a gondot, az alapokokat mindenképpen kezelni kell és segíteni a kicsinek, hogy feldolgozza az őt ért új élményeket!

About The Author

Vida Ágnes

Pszichológus, babapszichológus. 2006 óta foglalkozik csecsemőkori problémákkal, könyvei, tréningjei, tanfolyamai, könyvei szülők tízezreinek segítettek jobban megérteni gyermekük viselkedését és magukat, mint szülőket. Ági nem csak beszél róla, hanem csinálja is: személyesen is segít a hozzá forduló szülőknek és közben még a saját két kisfiát is nevelgeti. Kérdezni szeretnél? Sürgős kérdésekre a Facebook oldalon vagy a blogon tudok válaszolni, ha privátban vagy személyesen szeretnél kérdezni, a beatrix@kismamablog.hu címen tudsz időpontot kérni.

Leave A Response

* Denotes Required Field